Varmepumpe og buffertank til lavenergihus

Mit spørgsmål er: Hvilke rørindgange i min buffertank er mest fordelagtige at bruge til hvad?

Jeg har bygget mig et 200 m2 superisoleret lavenergihus i 1½ plan, som skal opvarmes med radiatorer i de "alm" rum og med vandbåren gulvvarme i badeværelser og bryggers.

Varmepumpen - luft til vand - er på 7 KW, og jeg planlægger en fremløbstemperatur på ca. 40-43 grader og en returtemperatur på 36-39 grader.

Varmepumpen producerer varmt vand direkte ind en velisoleret 300 liters buffertank, som ses herunder. Tanken får altså varmt vand direkte fra varmepumpen og vandes ledes direkte ud i radiatorerne fra samme tank. Altså ET kredsløb.


Den øverste spiral er til det varme brugsvand, der løber INDE i spiralen. Den er lavet af korrugeret rustfrit stål, og vandes ledes videre op i en 80 liters el-vandvarmer, der hæver temperaturen til ca. 55-60 gr., så det burde være både husmodervenligt til beskidte potter og pander og legionellafrit til de lange brusebade.

Den nederste spiral er beregnet til den kommende vacuumrørssolfanger, men den er foreløbig ikke aktiv.

I venstre side er der 6 rør, der fører direkte ind i tanken. (de tre små rør i højre side er til termometre)


Overvejer følgende rørføring til tanken:

Varmepumpe ind i det næstøverste rør og ud i det nederste rør.

Radiator og gulvvarme hentes fra det øverste rør og sendes retur til tanken i rør nr. 3 eller 4 fra toppen.

Jeg har læst lidt om lagdeling i varmt vand i sådan en tank og tænker, om jeg vil kunne udnytte det med det her setup?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt kobles returen fra anlægget på i bunden af tanken. Det du påtænker at gøre svare til du halvvere din akkutanks kapasitet og det er vel ikke lige det du sigter efter  eller  ???

Normalt bruger man også at koble tilgangen fra varmekilden på tanken så tæt på sted du aftager varmen men lige under. Det gør at når tanken er "tom" for varmt vand og varmepumpen starter op strømmer det første varme vand ud i radiatorerne hurtigst muligt i stedet for at blive blandet op med afkølet vand når det stiger mod toppen af akkutanken. 

Jeg kunne ikke forestille mig en akkutank til en varmepumpe virker på en anderledes måde end de akkutanke vi andre har haft stående i årtier på vores brændefyr.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg forstår slet ikke, hvorfor du vil have sådan et fancy system. jeg har selv jordvarme, en IVT. Helt traditionel med indbygget VV tank på 180 liter og en separat buffertank på 300 liter ved siden af. Det spiller bare tip top.

Med det setup du er i gang med får du meget lidt glæde af flydende kondensering og dit VV bliver helt unødigt dyrt produceret på ren el.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Synes nu ikke mit system er særligt fancy, men da du har jordvarme, så laver din vand-til-vand-varmepumpe nemt varmt vand med en meget højere temperatur, end jeg kan lave, da jeg har en luft-til-vand-varmepumpe, som har den bedste COP-værdi ved lavere temperaturer. Hvis min varmepumpe skulle lave 55 grader varmt vand, ville den sikkert ende med en COP på 1 ;-)

Jeg regner ikke med, at det bliver særligt dyrt at hæve vandtemperaturen de 15 grader i el-vandvarmeren, da det jo kun er i vintermåneder, at jeg har det behov. I sommerhalvåret burde solvarmen kunne klare det meste.

Så lærte jeg lige et nyt ord - "flydende kondensering". Jeg forstår ikke, om det er noget, jeg mangler?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er helt forkert, at jordvarme er bedre til høje temperaturer end LV. En LV kan sagtens varme VV op til de samme eller højere temperaturer som JV.

Med hensyn til din solvarmedel, så er den, i mine beregninger, ikke rentabel. Om sommeren, hvor solen kan lave VV til dig har du en høj lufttemperatur, som gør at din VP kører meget effektivt, også ved høje temperaturer. Blot for at illustrere rentabiliteten, så så koster det ca 4 kroner om dagen (vi er to i husstanden) i el at lave varmt vand med varmepumpen! Solfanger med spiral mm løber op i over 20.000 kr. Selv med 5 i husstanden og VV fra solen 180 dage om året tager det lang tid at tilbagebetale.

Flydende kondensering betyder, at fremløbet reguleres efter varmebehovet (udetemperaturen) ved at VP'en kun lavrer den temperatur der er behov for og ikke mere. Det giver den højeste COP. I dag, hvor det er +2ºC udenfor har jeg en temperatur i gulvslangerne og bufferen på 24ºC. Hvis du vælger at shunte din gulvtemperatur ned, så får du en ringere COP. Vælger du lavere produktionstemperatur, så koster det på VV, da der skal bruges mere dyppekoger. I forvejen kommer du til at shunte ned da du har blandet gulv- og radiartorvarme.

Jeg er tilhænger af enkle systemer. De er nemmere at indregulere, og de går ikke i stykker og er billigere i anskaffelse. Derfor valgte jeg som jeg gjorde efter at have gransket stort set alle muligheder jeg kunne komme på.

Du skal i øvrigt være meget på vagt overfor støjgener fra din udedel. Der må max være 35 dB i skel mod naboer, hvilket kan være svært at overholde, hvis der ikke er god afstand, rette omgivelser og en støjsvag VP.

Chr.



Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Herunder er en skitse af mit anlæg med lidt priser. Dertil kommer et sæt 30-rørs vacuumsolfangere, som jeg købte fornylig på tilbud for 2.700 kr. - De vil formentlig også give lidt til opvarmningen både forår og efterår. Tror at det hele hænger udmærket sammen økonomisk og mener stadig, at mit system er yderst simpelt. Tanken med el-vandvarmeren lige efter buffertanken, er at det er billigere at varme 80 liter op fra 40 gr. til 55 gr., end at varme alle 300 liter op i buffertanken til 55 gr. med varmepumpen. Og det er jo kun i 4 måneder af året. Vi er også kun to personer.


Udedelen står i stor afstand fra naboer, så det bliver ikke noget problem. Jeg bor på landet.

Ang. jordvarme vs luft-til-vand-varmepumpe, er det jo sådan, at jordvarmen altid starter med den samme udetemperatur, nemlig ca. 7 grader, hvor luft-til-vand-varmepumpen starter ved 0 grader eller derunder om vinteren. Derfor er det dyrere at lave 55-60 grader for mig. Herunder ser du specs. for min varmepumpe.

Varmekapacitet 7,00 kW
Fremløbstemperatur : 30-55 grader Celsius
Maks. Fremløbstemperatur : 60 grader Celsius
Strømforsyning: 220V / 50Hz
Antal kompressorer : 1
Kompressor Type: Scroll
Kompressor : Panasonic
Kølemiddel : R410A / 1250g
Vand flow Min: 2000l / t
Varmeydelse Max: 7 kw
Strømforbrug: 1,84 kw
COP : 3,8
Arbejdstemperatur: -20 / +45 grader Celsius
Vand tilslutninger: DN25 / 1"
Mål: B:1140 x H:620 x D:360
Vægt: 75 kg
Støjniveau : 50 dB (A)


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
hej carioca, jeg er ved at skifte fra pillefyr til LV pumpe. Panasonic monoblock 9Kw. hvordan gik det med dit anlæg ? blev dit setup som på den skitse du har postet ? hvordan er erfaringerne med din panasonic,, og andre med erferinger må meget gerne bidrage..

Hugzi
Har i princippet tilsvarende bufferbeholder, dog 800 L med solvarme 12 m2 (nettoareal) almindelige paneler.

Min jord/vand varmepumpe kører dog med 3-vejsventil ind i bufferbeholderen. Varmt vand ind øverst og centralvarme ind nederst.
For at undgå til kalkning af varmtvandsspiralen har jeg monteret et afkalkningsanlæg (BMT) for det varme vand. En varm sommerdag kan bufferbeholderen godt komme op på ca 85 gr. Hvis jeg ikke havde afkalkningsanlæg ville varmtvandsspiralen hurtig kalke til ved de temperaturer.

Centralvarmen er kun med radiatorer, selv på en kold vinterdag er fremløbstemperaturen kun oppe på niveauet 36-37 grader, ellers ligger den nede på niveauet 31-32 grader.
Det er kun et spørgsmål om størrelsen på radiatorerne samt rørstørrelse hvor langt ned fremløbstemperaturen kan komme.

I min optik er det spild af KWh at kører det varme vand op på omkring 55 gr. når der er tale om varmtvandsspiral. Det varme vand holder jeg nede på 45-48 grader. Det er stadigt rigeligt for brusebad på 39-40 grader. Når det varme vand er med spiral er der ikke fare for legionella.

I dag har solpanelerne givet 20,5 KWh ind i bufferbeholderen. Det højeste, på 'en uge, er 335 KWh ind i bufferbeholderen.

Det undre mig hvorfor Cariaco ikke har brugt en 3-vejsventil, så vidt jeg kan se, kan styringen i Panasonic monoblock også håndterer en 3-vejsventil.

Ja så er der dem som går meget op i rentabilitet/tilbagebetalingstid. Når det gælder hvad der står i "fyrrummet", så er regnemaskinen lige ved at brænde sammen. Når det gælder køkken, garage eller Guldbelagte vvs armaturer i badeværelset, så er regnemaskinen gemt langt væk. 
Hej DeFaa
Jeg er meget meget tilfreds med mit anlæg. Sidste år var mit elforbrug på i alt 5000 kWh. Dette er inkl. opvarmning af 200 m2 hus og vand, lys, madlavning osv.

Alt er præcis som på min skitse. Min solfanger er kommet op på taget forleden dag og pt. (19- sept.) klarer den at hæve temperaturen på de 300 liter vand i tanken fra ca. 32 grader til ca. 45-50 grader (målt i toppen af tanken) på en dag, hvis solen skinner. Det er jo ikke specielt meget, men da mit hus er ret godt isoleret, så er det nok til at holde varmen natten over uden at varmepumpen går igang.

Jeg går ikke specielt meget op i rentabilitet/tilbagebetalingstid, men det er svært at undgå at lægge mærke til, at jeg rent faktisk bruger ufatteligt lidt penge på at holde et så stort hus kørende med energi fra en 7 kW VP. At jeg så har fået en elbil i mellemtiden, og den også lader op herhjemme med strøm fritaget for el-afgift gør ikke regnestykket mindre sjovt.

@GSH
Angående det varme vand, så valgte jeg elektrisk varmtvandsbeholder, fordi jeg kan holde huset varmt med en tanktemperatur på 30-35 grader. Elvandvarmeren kører næsten aldrig.

- Hvorfor skal jeg bruge en 3-vejsventil? Og hvor skal de i givet fald sidde?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej søren
dejligt at høre at du er tilfreds, jeg tænker at strikke mit anlæg op på samme måde som dig :-) "Keep it simple" kan man sige..

jeg har et 25Kw pille fyr og 8 m2 solfanger samt et 150 m2 mellem isoleret hus med gulv varme over det hele. Jeg har købt en Panasonic monoblock 9Kw som skal erstatte pille fyret.

jeg har en ældre Nilan 300L solfanger tank med spiral i bund til solfanger og en spiral i top til pille fyr. Dvs brugsvand i selve tanken. Efter at have set dit anlæg, "så jeg lyset" En VP skal gerne have en buffer,, så hvorfor ikke gøre som på dit anlæg ? ja jeg kan vel bare bytte så i stedet for brugsvand i tanken så er det VPbuffer vand og mit varme brugsvand skal så køres ind i top spiralen og fra top spiral til en 50L vandvarmer. Kan du se det for dig ?? :-) se foto..

Hugzi
Hej Hugzi

Ja, det er pointen ved mit anlæg, dels KISS og at brugsvandet kører i den øverste spiral. Så bliver der heller ikke de store problemer med legionella. Min vandvarmer er på 80 liter og da indløbsvandet er forvarmet fra spiralen til minimum 30-35 grader, koster det meget lidt at hæve temperaturen de sidste 20 grader. Det giver god varme til de fedtede gryder, og mit store badekar kan sagtens fyldes med varmt vand, uden at skulle vente på, at varmtvandsbeholderen bliver varm igen. Som sagt - jeg kan ikke rigtig blive mere tilfreds med mit anlæg.

Husk at sætte kontraventilerne på de angivne pladser!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis