uopvarmet skur med dampspærre

Vi har isoleret vores skur med 95mm rockwool, dampspærre og hvidmalet osb pladser.
Loftet er isoleret med 75mm isolering da der er 10 cm ventileret mellemrum mellem tag og isolering.
Men er det nu også rigtigt gjort?

Luftfugtigheden svinger mellem 60 og 70%. Risikere jeg så ikke at mine ting ruster?
Temperaturen derude har ligget på 9-11 grader de sidste 3 uger, både nat og dag.
Gulvet er støbt.

https://ibb.co/kPk1MG

https://ibb.co/fRve8w

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den står på 72% lige nu.
Det er self også meget vådt og fugtigt derude i disse dage.
Men hvis mit værktøj ruster, og vores soveposer, liggeunderlag osv ruster og får fugtskader/jordslået, så er skuret jo ikke noget værd.:/

Du skulle nok ikke have lavet det med dampspærre, hvis det overhovedet ikke opvarmes. Dampspærre skal altid sidde på den varme side. Hvis solen en dag kommer til at skinne   så er der meget koldere inde end der er over isoleringen, og så sidder dampspærre pludselig på den kolde side. Der kan så opstå kondens problemer over dampspærre.

Når det er sagt har dampspærre ikke noget med din nuværende fugtighed at gøre. Uden opvarmning vil den oftest ligge højt i vinterperioden og dine ting kan tage skade. Det er lidt det samme som at opbevare det på loftet under taget. 

Der er 4 ting der skal være opfyldt: udluftning - udluftning - udluftning - og en lille smule varme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så du siger at jeg burde skrue pladerne af og pille dampspærren af?
Ja, udluftning. Men ved ikke helt hvordan jeg kringler den. Det er et rækkehus/lejlighed vi bor i, og skurene er ikke med træplanker på ydersiden, men sådan nogle grå plader. Jeg hverken kan ikke må lave hul i skuret til feks en udluftnings dims. :/
Det eneste udluftning jeg har mulighed for, er at åbne det lidt i toppen af væggen, da der der ventilationsrist  hele vejen rundt i skuret ,elle, væg og loft-
Men det er direkte ud til det fri uden filter eller lign, vil klimaet i skuret så ikke bare blive det samme som udenfor?
Før jeg isoleret var den på 80-85% luftfugtighed og samme temperatur som udenfor.
Efter jeg isolerede, faldt luftfugtigheden til 55% og 10 grader konstant.
Men nu, 3 uger efter står den pludselig på 72%, dog stadig 10 grader.
Er det simpelthen fordi at fugten ikke kan komme ud af skuret?

Ja

Men derudover synes jeg ikke at 72% er meget alarmerende. Det er min kælder også når det er slemmest og der hverken lugter føles fugtigt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Som jeg ser det er der to muligheder.

1 der skal være ventilation ud til det fri.

2 Skuret skal være helt tæt og med dampspærre, og du skal så have en affugter kørende, og gerne en lille smule varme. (når skuret er helt tæt med dampspærre kommer der ikke fugt ind, så der er kun den fugt der er i den stillestående luft, så det er meget begrænsede mængder vand der skal fjernes)

Jeg har et skur som er godt isoleret, helt tæt, jeg har en affugter det er begrænset hvor meget den køre, den laver kun 1-2 liter om året.

Jeg har en olieradiator, der står på ca. 7gr. det er begrænset hvad den bruger af strøm, der er altid meget tørt...


Vi prøver igen, i morgen --

I andet afsnit skriver jeg at det med dampspærre ikke har noget med din fugt at gøre. Det er bare ikke en helt god kombination hvis der ikke opvarmes det mindste i skuret. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis