Udendørsbelysning

Hej. 


Vi har lige købt et andet huset, hvor der ikke er meget udendørsbelysning. Det er sat led spot under udhæng med til skumringsbevægelsessensore.

Men det er træls der kun er lys når man nærmer sig sensorene, vi vil gerne have lyset tænder når det bliver mørkt og slukker igen hen ad på natten eller når det bliver lyst igen.


Er der nogen som kan hjælpe med hvordan det laves på bedst mulig måde, har været inde og se at man kan købe en skumringsrelæ med timer, men ved ikke om det er den bedste måde??


På forhånd tak 

Martin


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Helt klart et skumringsrelæ og en timer, så dit udendørslys tænder når det bliver mørkt. Timeren sørger så for at der er lys til f.eks. kl. 22. Derefter sørger dine nuværende sensorer for lys ved bevægelse. Så kan timeren igen tænde for lyset f.eks. kl. 06 og slukke igen f.eks. 06.30. 


Søren O

bevægelses sensor tager ikke nogen tomgangs strøm. (ikke af betydning )

tryk her det er et eksempel på en skumringsrelæ med indbygget ur. Det gør installationen mere enkel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har ikke personligt haft den i hånden, men sådan er den beskrevet. Skumringsrelæ med ur. I beskrivelsen er der eksempler på tænde ved tusmørke - slukke 22.15 - tænde 05.30 - slukke når det bliver lyst. 

Man kan også købe skumringselæ med timer, men det er noget andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Oki. Super. Må jeg sende et par billeder til dig, så er det lidt nemmere at forklare hvordan det er lavet nu. 😉 Jeg ved godt jeg ikke selv må montere det, men kan jo godt gøre de indledende manøvre ☺️

Det må du gerne, men du kan jo også sætte dem ind her, så kan der komme andre bud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det ligner jo en rigtig lds installation  undskyld

Du kan placere et skumringsrelæ med ur ude ved en af sensorerne. Den skal jo bruge de samme ledninger med  fase, og nul og så sætte spænding på samme sted som bevægelses sensorer.  Så vil du få lys på fra mørkets frembud til uret slukker og ligeledes om morgenen. Der udover vil det tænde ved bevægelse resten af natten. ( de tænder jo ikke om dagen.)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det er der desværre flere ting den tidligere ejer har gået og lavet.   Oki. Sensor 1 og sensor 2 tænder hvert deres lys nu, er det ikke muligt at lave så de tænder det samme lys?? 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis