Kabel murstensvæg

Jeg er nu i gang med forberedelsen af udendørsbelysning. En opgave jeg havde regnet med jeg kunne vente et par år med, men da jeg gerne vil have stikkontakter rundt om huset siger elektrikeren at vi lige så godt kan trække kabler til lyset samtidig med. Huset er en murermester villa. Lamperne skal sidde på væg. Hvis jeg skal igennem væggen og ramme lampen skal jeg have trukket kabler fra kælder op til stueetagen, hvor de skal rilles ind. Dette er ikke en mulighed. Min kammerat siger at jeg kan kradse fugen ud (½ forbandt) og lægge kablet op igennem murstenene. Er dette en lovlig løsning. Jeg tænker her på at kablet bliver bøjet mere end det er beregnet til? min (og elektrikerens plan er at trække kablerne ved muren og trække dem op til lampen og dække dem til med et kabeljern. Bliver det en acceptabel løsning? Udover det med at gå op i stue etagen er der så andre muligheder?

Mvh

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En dygtig (elektrikker) kan mange gange "fiske" et kabel op gennem hulmuren. Det vil helt sikkert give den flotteste løsning.


Søren O

Antal af dækjern / plast afdæknings lister ned over en facade mur er omvendt propertionalt med elektrikers dygtighed. Det ser hæslig ud.   

Så hellere kabel alene der er fastgjort på langs af fuger. Med kælder under er det naturligt at fiske op i hulmuren.Man bruger et stykke stift elektriker rør, der er bukket lidt i enden, og derefter skåret skråt af. Så kan den smyge sig uden om forhindringer ved at den drejes lidt. . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også