Lunkne radiatorer

Hejsa.

Hjælp - jeg fryser. Den øverste del af mine gamle lamelradiatorer bliver højst håndlunkne i toppen, imens bunden af samtlige radiatorer nærmest er kølige.

Jeg har haft termostaterne demonteret, "motioneret" de små paler, haft skruet de små ventiler/pakdåser ud og i igen, udluftet samt konstateret at der er tilstrækkeligt tryk på anlægget.

Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
FlemmingB

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej FB

Skriv lidt mere om dit anlæg, type, energikilde m.m.
Hvad er din fremløbstemperatur? Har du varmt vand, hvordan står din shuntventil, har du evt motorshunt? Hvad med din cirkulationspumpe? har den flere trin,?, kører den?
Fejlen er sandsynligvis at finde inden for disse områder.
Skriv igen når du ved mere.

mvh

Anders Kruse
Naturgas, kedel fabr. Vailant med effekt på 24 kW, huset er under renovering hvilket medfører at alle radiatorer på 1. sal er demonteret.

Aner ikke om det er et 1- eller 2-strengssystem, da jeg ikke ved hvordan man ser forskel på de to. Nogle radiatorer har to rør i samme ende, andre har et rør i hver ende. Tilgangsrørene bliver pænt varme, afgangsrørene forbliver kølige. Og for at det ikke skal være løgn, er den radiator der sidder i husets koldeste rum nu totalt iskold, på trods af at termostaten på den er skruet helt op. Anlægget er luftet ud, trykket er 1 bar, pumpen har ikke flere hastighedstrin og ja, den kører.

Brugsvandet er (brændende) varmt. Jeg har siddet og gloet på termometeret på fyret igennem længere tid, og temperaturen herpå svinger mellem 50 og 75-80 grader.

Det der med shunt/motorshunt kan jeg desværre ikke svare på da jeg ikke ved hvordan en shunt ser ud.

Alle parametre på varmestyringsenheden er justeret som beskrevet i brugermanualen, i henhold til anlægstype (radiatorer), udetemperetaur osv osv osv.

Jeg fatter ikke en skid .......

Med venlig hilsen
FlemmingB

Jeg tror dit tryk er for lavt - jeg kører et Bosch gasfyr, her skal trykket være mindst 1,3 bar - på råd fra installatøren kører jeg med 1,6 bar.

Jeg har selv lige monmteret en ekstra radiator og har derfor haft vandet af anlægget, herefter havde jeg et driftstryk på omkring 1 bar, det gav også radiatorer der var kolde i toppen.

Mvh.

René

Hej igen

Jeg ville også først fylde lidt mere vand på systemet, og se hvad der sker.
Hvis ikke det hjælper ville jeg kigge på shunten, min egen er en slags hane med tre rør og hanen kan stilles manuelt trinløst mellem "sommer", hvor vandet shuntes uden om radiatorerne og kun bliver brugt til at lave varmt brugsvand, og "vinter" hvor shunten stilles så det varme cirkulationsvand kommer rundt i radiatorerne.
Hvis din motorshunt (måske en proff vvs ér kalder det noget andet?) er defekt kan du godt opleve at du ikke har varme i radiatorerne, men rigeligt varmt brugsvand.
Det samme gør sig gældende med en manuel shunt, hvis den ikke er stillet over mod "vinter" i denne tid.
En motorshunt får strøm gennem en ledning, så kan du måske genkende den.

mvh Anders Kruse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis