Udskiftning til PIR-sensorer i trappeopgang

Er der nogen der ved, om det er muligt at skifte tryk-afbrydere i en trappeopgang med 6 etager direkte ud med fx LK fuga 180 pir? - dvs. 8 tryk, som er koblet til en trappeautomat/timer i kælderen. Er der andet, der skal ændres for at det vil fungere?

:)

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lidt vanskelig at sige hvordan, men det er klart mulig.  

Hvis det er gammeldags columbustryk, ( den med en luft cylinder der trykkes ind ) så skal de sikkert bare fjernes. og der monteres PIR føler på hver etage. 

Er det som du skriver koblet til en elektrisk trappeautomat i tavlen, Kan den også fjernes og der monteres på samme på PIR på hver etage. 

Det kan medføre at der skal trækkes en ekstra ledning i de rør som fører strøm til lamper, men det kommer an på hvordan det er ført nu. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

For at svare på dit spørgsmål er det nødvendigt at vide, om det er et columbustryk eller en trykkontakt og dermed en trappeautomat. Sæt evt. et billede af trykket ind.


fase

Det er tryk-kontakt med trappeautomat

Hvis du skruer 1 lampe ned, og der ikke er en fase bagved, så skal der trækkes ekstra. Det vil sige hvis der kun kommer 2 ledninger til lampen eller 2+2 (videre til næste) så skal der trækkes ekstra ledninger. Det er sandsynligvis rør installation, så det er faktisk det mindste af hele projektet. 

Men måske behøver man ikke at have PIR siddende på loftet, der er også vægmodeller. I så fald kan de sidde i stedet for trykkontakter. Og så er der sandsynligvis ledninger nok, hvis du har lys i trykkontakter. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Erik - Ideen er netop blot at skifte trykkontakterne ud med fuga pir. Jeg tænker at det burde være ligegyldigt om det er en pir der sender signal til trappe automaten eller et tryk. Men pir sender jo også et sluk-signal og jeg ved ikke hvad trappeautomaten vil sige til det. Alternativt fjerne trappeautomaten og skifte kontakterne ud med pir (fuga)

Tryk her for eksempel på FUGA PIR. (pris må du også lede efter andre steder) 

Ved den type skal trappeautomat tages væk. PIR sensor har selv en tidsfunktion i sig. Dem jeg har brugt er uden afbryder, men der står her at afbryder kan overdækkes, så den ikke er i funktion. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Dvs. hvis trappeautomat afmonteres, så kan jeg blot udskifte trykene med fuga pir sensorer og så skulle det virke?

Som nævnt tidligere Det kan jeg ikke vide noget om. Prøv at afmontere et tryk, og send et billede. Eventuelt også af trappeautomat. Det kommer an på ledningsføring m.m. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik beder dig faktisk om at finde ud af, om der er tre ledninger i trykkontakten. Pir sensoren virker som en kontakt, så den sender ikke et signal til trappeautomaten, med tænder og slukker selv.


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis