Mini dyksav fra Jem og Fix

Jem og Fix har en mini-dyksav med skinner til 498 kr. link 

Jeg skal i sanrlig fremtid skære lidt gulvspånplader i et udhus, og spånplader/hylder/inventar til et klædeskab, d.v.s. den begrænsede skæredybde (28,5 mm.) er til at leve med.

Næste "step" er Harald-Nyborgs Scheppach til ca. 1.000 kr.?

Jeg har ikke set Jem og Fix´ i "det virkelige liv" endnu!   

Er der nogen der kender den? Er den overhovedet pengene værd? Jeg har kigget på Youtube, men kan ikke se nogen test at den.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Jem og Fix har en mini-dyksav med skinner til 498... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har den Scheppach du omtaler som jeg har brugt en del og jeg må sige at pris og kvalitet følges ad: det er super fedt at have en føringsskinne, du kan nemt lave lige snit, men alt ved maskinen føles billigt og den er irriterende at arbejde med i længden, men til prisen er den god. Hvis du køber den så søg på YouTube på modellen, der ligger nogle videoer om hvordan man modificere den så nogle af de værste skavanker kan rettes.

Nå, men jeg købte så den omtalte sav (498 kr.). Uden at give en komplet test, så har den levet op til forventningerne (og prisen). Det er jo en lille maskine, med begrænset skæredybde (ca. 28 mm. uden skine, lidt mindre med). Jeg har primært savet i 22 mm. gulvkrydsfiner og i 10 mm. spånplade. 

I flæng vil jeg nævne: Den er lidt akavet at holde på, især ved start -  jeg synes ikke start- og dykknapperne er ergonomiske - til gengæld er klingen meget indkapslet så man ikke får fingrene i maskinen. Dette medfører, at der lidt tendenser til ophobning af savsmuld - i vejledningen anbefales det, at man altid bruge sug. Skinnerne er egentlig "ok" - men selvfølgelig ikke så stabile som de dyre mærker. Der medfølger to skruetvinger. Længden er jo begrænset til samlet 3 x 42 cm, d.v.s. ca. 126 cm. Store plader skal derfor saves i to snit. Snittet op ad skinnen er pænt, og selvfølgelig lidt mere flosset til den anden side. Den kan kun save 90 grader snit - hvilket harmonerer med den begrænsede savedybde. 

Nåe ja forresten, skinnen sidder til højre, d.v.s. den skærer i venstre side. DET skal man virkelig vænne sig til. 


Nu mangler jeg kun at skære et par hylder til et klædeskab og et par meter liste til udhuset, så ryger den op på hylden. Men jeg vil da nok tage den ned ind i mellem....  

Med hensyn til nøjagtighed, så har jeg  ikke tjekket styreskinnen med en metalskinne endnu, men da projektet har drejet sig om et udhus, så har det været acceptabelt.


Træd ikke på mine ledninger :o)
En lille opdatering:

I forgårs brugte jeg maskinen (den har været brugt jævnlig, faktisk).
Skulle lige flække en krydsfineplade.
Arbejdsforholdene var lidt interimistiske, så snittet måtte ske på fri hånd, og jeg var nødt til at flytte pladen over arbejdsbukke et par gange. Den ene gang havde savet "fat" i træet, da jeg genstartede saven - med det resultat at den sprang baglæns, opad. Uheldigvis befandt min venstre hånd sig bagved saven (kvajefejl). Heldigvis lukkede afskærmningen af klingen sammen, og jeg slap afbryderen. Men jeg mærkede lige afskærmningen stryge hen oven min venstre tommelfinger, uden at gøre skade.

Man har lov at være heldig.  

- til gengæld er klingen meget indkapslet så man ikke får fingrene i maskinen. Dette medfører, at der lidt tendenser til ophobning af savsmuld - i vejledningen anbefales det, at man altid bruge sug. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Den jem&fix dyksav ser mig lidt farlig ud. Merprisen for Haralds Scheppach PL 55 er efter min mening givet godt ud. Den har en 1200W motor, skillekniv og gode styreskinner til pengene, prisen er lige i underkanten af en tusse. Vel vidende, der findes Festool, Mafell og Bosch er Sheppach en fin sav til prisen, og ekstra skinner og ny klinge er relativt billige i forhold til de andre mærker, og en 4 x dyrere sav laver ikke nødvendigvis 4 x bedre arbejde. Husk, idioten ved håndtagene ikke er uden betydning - - -

Støvsugerslange


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis