Mini dyksav fra Jem og Fix

Jem og Fix har en mini-dyksav med skinner til 498 kr. link 

Jeg skal i sanrlig fremtid skære lidt gulvspånplader i et udhus, og spånplader/hylder/inventar til et klædeskab, d.v.s. den begrænsede skæredybde (28,5 mm.) er til at leve med.

Næste "step" er Harald-Nyborgs Scheppach til ca. 1.000 kr.?

Jeg har ikke set Jem og Fix´ i "det virkelige liv" endnu!   

Er der nogen der kender den? Er den overhovedet pengene værd? Jeg har kigget på Youtube, men kan ikke se nogen test at den.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Jem og Fix har en mini-dyksav med skinner til 498... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det ville jo være perfekt, at låne en dyksav, så kan du jo bedre vurdere om det er noget du skal investere i .


Vi prøver igen, i morgen --
bobenontot skrev den 26-11-2017 12:14:38

Jeg "lytter med" på jeres input.   

Har tidligere haft en rundsav, som jeg gav væk i forbindelse med en flytning til noget mindre. Med den havde jeg forsøgt et par gange med et stykke lægte + 2 skruetvinger, men synes ikke det blev præcist nok (fordi saven ikke blev tvangsstyret).

Jeg har muligvis mulighed for at låne en dyksav af min svoger (han ved det bare ikke endnu   ).

 Det er kun smalltalk det sidste. 

For at du skal kunne bruge en rundsav som dyksav skal spaltekniven fjernes. Ydermere skal savens land/såls yderside være fuldstændig parallel med klingen, ellers kniber det og følge lægten. Derfor vil du normalt se at på en dyksav er der gjort betydeligt mere ud af præcisionen/bygningen på/af landet/sålen. Men normalt er der ingen problemer med at bøje bliksålen i stilling på en rundsav. Det kan du tjene mange penge på ved at vide.    

EDIT: I øvrigt er en rundsav uden spaltekniv ulovlig at bruge, i modsætning til en dyksav af en eller underlig grund !!!

Har ikke ærinde inde i byen endnu, af samme grund har jeg har ikke fået kigget på den omtalte dyksav endnu.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
bobenontot skrev den 26-11-2017 12:14:38

Jeg "lytter med" på jeres input.   

Har tidligere haft en rundsav, som jeg gav væk i forbindelse med en flytning til noget mindre. Med den havde jeg forsøgt et par gange med et stykke lægte + 2 skruetvinger, men synes ikke det blev præcist nok (fordi saven ikke blev tvangsstyret).

Jeg har muligvis mulighed for at låne en dyksav af min svoger (han ved det bare ikke endnu   

Måske fordi din savklinge ikke er/var skarp?

Har brugt den metode rigtig mange gange, sørg for at holde din rundsav ind mod det du fører saven imod. For mig virker det udmærket.

Det du skal "køre" op ad må nødvendigvis være ret og høvlet glat, som et minimum.

Kan da godt se fidusen i at smide en føringsskinne op på emnet og skære, men endnu en del at ha til at ligge/stå. 

Når den gamle måde virker (for mig)

Held og lykke.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

På arbejde købte en billig rundsav fra XL, her sad klingen skæv i forhold til selve sålen, så den kunne ikke save efter et rethold, men den kunne da muligvis have været rettet op. (skulle kun lige skære et par plader, træ er eller ikke noget vi gør i)

Men pladerne skulle jo skæres så afsted til XL, så fik vi den byttet til en Dewalt, den køre så tilgengæld fint, om end den er ret tung.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Hej alle i debatten om dyksav eller hånd-rundsav. De er væsens forskellige maskiner, hvor jeg vil foretrække dyksaven til "hjemme-opskæring" af pladematerialer.

Hvor dyksaven er stabil ved små skæredybder, bliver håndrundsaven noget "lallet" sideværts, når den bliver indstillet til små skæredybder. Den eneste håndrundsav, jeg her set, der er stabil ved små skæredybder, er en ældre B&D proff sav. 

Min egen rundsav er en Falke - grin bare - og den har i forhold til de fleste andre i prisklassen et godt  rørformet greb, der er indbygget laser, som er rigtigt indstillet. For at dæmme op for sideværts ustabilitet, har jeg limet et stykke alu på siden af højdeindstillingen, og det har hjulpet svært, så jeg ved små skæredybder kan køre efter styr og få fine snit. Og så er den på 1500W. 

Jeg vil nok med tiden anskaffe en Scheppach dyksav med en god føringsskinne. Festool værktøj er "the king", men de rykker fælt i muldvarpetegnebogen !! og de laver i øvrigt en genial dyvelfræser - - -



Støvsugerslange


 

Ja ofte kommer man jo heldigvis langt med små forbedringer, og justeringer på de billige save..

Jeg har en Makita dyksav, og tror også en af de største fordele er den stabile støbte alu "fod" som giver præsis dybde og smig indstilling uden sløre.

Jeg købte dyksaven, da jeg skulle have skåren en del 4 meter lange kiler, til at få ændret smiget på nogle spær, ellers havde jeg nok heller ikke købt en dyksav, og troede da helle ikke det var en jeg rigtig ville komme til at bruge efterfølgende, men nu er den helt uundværlig   


Vi prøver igen, i morgen --

Pianisten skriver : "Min egen rundsav er en Falke - grin bare". Beskedent værktøj, blir jo bare supleret op med( høj faglighed) hvem har ikke været der.

Jeg startede osse selv med meget beskedent værktøjs udvalg, men har med årene fået en helt ok samling af både Festool og Dewalt sæføli efter et par bemærkninger fra fruen, som mente penge var bedre givet ud på hendes tøj og ikke værktøj. 

Ja konerne er ikke sådan at snyde   

Min siger altid, du får mere og mere værktøj, og du laver mindre og mindre.  

Det mest ærgerlige, er jo hun har lidt ret...  

Lige pt. grupler jeg over, at finde på et par julegave ønsker, ikke en nem opgave, når der er godt fyldt op på hylderne, det må være det der hedder et velfærdsproblem.


Vi prøver igen, i morgen --

Med hensyn till De Walt : jeg har forbindelse med helt op til flere professionelle håndværkere, og der er IKKE udelt begejstring for mærket De Walt. De Walt blev for år tilbage overtaget af Black & Decker, som slet ikke bruges af proff folk. I "ældre tider" stod De Walt som noget af det ypperste el-værktøj. 

Her på forummet husker jeg en privatmand, der havde gang i et større projekt på sit hus, hvorved han brændte sin De Walt boremaskine af. Han købte to Falke boremaskiner for at have én i reserve, når den første formodentlig udåndende. Da projektet var færdigt, lå reservemaskinen stadig i sin originale forpakning. Og på  Falke er der i øvrigt 5 års garanti  med ubetinget ombytning.

Noget af det ypperste er i min optik Milwakee. Der er også et andet merikansk mærke, der hedder Porter Cable, men det fås desværre ikke mere i Europa.

.


Støvsugerslange


 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis