Brug af varmepumpe

Har lige købt nyt hus (sommerhus som bebos hele året), hvor der er installeret varmepumper - luft-luft - og jeg har ingen erfaring med varmepumper.

Er der nogen, der kan svare mig på, hvad der er mest økonomisk?

  • at skrue ned for varmen om natten og øge varmen igen om dagen - eller
  • at fastholde samme temperatur - også om natten - så varmepumpen ikke skal genopvarme huset dagen efter


P.f.tak

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg gætter på, at det er lidt af en videnskab at svare meget fornuftigt på dit spørgsmål. 

Har selv et sommerhus med en luft-til-luft-varmepumpe, og jeg skruer den ned på 18 grader om natten, og det bliver hurtigt varmt igen om morgenen, når jeg skruer op igen.

Men du kunne jo prøve at holde lidt øje med din måler over et par uger, hvor du den ene uge skruer ned og i den anden uge lader være. Put så de daglige udendørstemperaturer i et lille regneark, så du kan regne lidt på det bagefter.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nat sænkning er billigst, da jo større temperatur forskel inde-ude, jo større energiforbrug.

Så sænk temperaturen når du ikke er vågen/til stede i hytten, så bruger du mindst energi i det lange løb.


 

Yderligere er temperaturen ude om natten lavere, hvilket gør din VP mindre effektiv. Jo mindre forskel på temperaturen inde og ude desto mere effektiv er din VP. Det vil sige, at du får mere varme for den strøm du putter ind i den.


Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for jeres svar.

Jeg vil fortsætte natsænkningen. :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis