Afkølingsproblem ved gulvvarme?

Vi har over de sidste år erstattet en del af vores radiatorer, fordelt på to anlæg (træ hhv fliser). Begge har shunt og styring. Temperaturen  er sat mellem 30-40 grader.

Problemet er, at vores afkøling er blevet væsentligt dårligere efter gulvvarmen! Jeg går ud fra at der er shunten, der sender varmt vand retur. Er det normalt, og er der noget jeg kan gøre ved det?

Vores afkøling ligger pt. under 30 grader (65 frem, 38), hvilket er noget dårligere end før. Da vi lige har indført "straf" for dårlig afkøling i vores ejerlaug er det jo lidt træls at det går den vej😕

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har ingen vvb (gennemstrømningsveksler). Jeg er ikke i tvivl om at det er gulvvarmen. 

De få radiatorer jeg har tilbage er ok (kolde forneden). Jeg har et badeværelse med “gammeldags” direkte gulvvarme, og her har jeg en separat føler på returen - den er lavere end den samlede retur.

 Noget kan tyde på at der er sparet på gulvvarmeslangerne og varmefordelingsplader. For at gulvvarmen bliver energiøkonomist kræves en stor "afkølingsflade". Du må prøve at "tage temperaturen" på frem- og returløb på dine gulvvarmekredse f.eks. med et infrarødt termometer. Hvis du nærmest ingen afkøling har på din gulvvarme, så prøv at skrue ned for din cirkulationspumpe og evt. drosle  dine indreguleringsventiler i dine gulvvarmeshunte. 

En anden løsning kunne være at lede returvandet fra gulvvarmen gennem dine radiatorer, og dermed få en bedre afkøling.


Søren O

Gulvarme har en større retur Tempartur end radiator. en gulvvarme kører typiske frem med 35grader, og retur med 32-33 grader, så der ikke kommer kolde zoner i gulvarmen.. en radiator hvis den er dim. rigtigt kan kører kan kører frem med hva det nu skulle være, og retur hel ned til hva der svarer med stue tempartur 22-23grader. så på gulvvarme vil du altid havde en dårligere afkøling end radiator..

Annonce
Søren O skrev den 21-11-2017 20:37:22

 Noget kan tyde på at der er sparet på gulvvarmeslangerne og varmefordelingsplader. For at gulvvarmen bliver energiøkonomist kræves en stor "afkølingsflade". Du må prøve at "tage temperaturen" på frem- og returløb på dine gulvvarmekredse f.eks. med et infrarødt termometer. Hvis du nærmest ingen afkøling har på din gulvvarme, så prøv at skrue ned for din cirkulationspumpe og evt. drosle  dine indreguleringsventiler i dine gulvvarmeshunte. 

Næh, det er helt standard i frofræste spånplader. Mht cirkulationspumpen er formålet med shunten vel netop at man forsøger at holde en jævn temperatur i hele gulvet!?

En anden løsning kunne være at lede returvandet fra gulvvarmen gennem dine radiatorer, og dermed få en bedre afkøling.

 Det kunne selvfølgelig være en mulighed. Kan man bare slutte shunt-returen til et t-stykke på radiatorfremløbet eller er det mere kompliceret end som så?

Dan1982 skrev den 21-11-2017 20:46:32

Gulvarme har en større retur Tempartur end radiator. en gulvvarme kører typiske frem med 35grader, og retur med 32-33 grader, så der ikke kommer kolde zoner i gulvarmen.. en radiator hvis den er dim. rigtigt kan kører kan kører frem med hva det nu skulle være, og retur hel ned til hva der svarer med stue tempartur 22-23grader. så på gulvvarme vil du altid havde en dårligere afkøling end radiator..

 Det giver jo god mening at returen ikke bliver meget lavere end cirkulationstemperaturen, så det bliver svært at få en rigtig god afkøling. Men mine (godt nok primitive) målinger tyder på at shuntens retur er højere end den indstillede temperatur på gulvvarmen:-( Kan det tænkes at shunten sender vand direkte retur - en slags bypass? Og kan man i givet fald gøre noget ved det?

Mine styringer/shunts er en 5 år gammel Altech (som jeg ikke selv har købt) og en Wavin AHC9000 (købt i år som færdigt sæt)

det kan godt ske, så har du en defekt termostatventil på din shunt. Så din fremløb og retur på shunten er den sammen temp., med alle zonerne lukket.

Man regner typisk et radiatoranlæg som 60/30 og et gulvvarmeanlæg 35/30.

En returtemperatur på 38 grader kan tyde på et gulvvarmeanlæg som mangler indregulering. Der er nok tale om et alt for højt flow igennem de enkelte kredse.

Brug ikke producenternes Quick guide til indregulering. De fungerer ikke når pumpen skal køre konstanttryk.


Koala
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis