stikdåse udendørs med schuko

Jeg er i gang med at planlægge opsætningen af nogle udendørs stikdåser. Jeg har ingen planer om at lave det selv da jeg godt ved det er autorisations krævende arbejde, jeg vil bare gerne købe kontakterne eller anvise elektrikeren om hvad jeg gerne vil  have. Krav er at de skal kunne klare 16 ampere (da jeg har en vådskærer hvor jeg mister mine sikringer når konen glemmer jeg arbejder) samt det skal være schuko. Jeg har kigget på disse:

Berker W1

Jeg synes de er rigtig pæne, men nu bliver det pinligt. Jeg er ærlig talt i tvivl om det er en stikdåse :D

Berker Stikkontakt Schuko dobbelt lodret komplet grå W.1 IP55

Når jeg læser beskrivelsen står der at Berker W1 er: "En stænktæt afbryderserie til udendørs brug" Når jeg kigger på hvad de kalder en stikkontakt kunne det godt bare ligne en afbryder, men i samme serie sælger de også afbrydere som de kalder trykkontakter. Er der nogen der ved om der rent faktisk gemmer sig et schuko stik bagved pladen på det de kalder en "Stikkontakt Schuko lodret komplet" ? :-) Jeg håber dette spørgsmål giver mening. Er der i øvrigt andre foreslag til udendørs stikdåser med Schuko som kan købes på det danske marked? :-)


Mvh




12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke stikdåser, de er beregnet til fast montering de svarer til lk’s opus serie af udendørs afbryder/stikkontakt serie. 

Et bud på en udendørs stikdåse med schuko eller EU-jord som er godkendt til 16 A kunne være denne 

https://www.avxperten.dk/udendoers-...sAEALw_wcB

Vi skal lige have termerne på plads.
En stikdåse er som mfrost skriver en "forlænger-lednings-dåse".
En stikkontakt er til fast installation og findes i 2 udgaver, med og uden afbryder. 
En trykkontakt er en afbryder med en fjeder. (bruges feks til tænde og slukke et kiprelæ) dvs at knappen springer tilbage til udgangspunktet (slukket) når du ikke trykker på knappen mere.

Ordet "kontakt" eksistere ikke, men er noget der opstår mellem 2 mennesker    

Den stikkontakt du linker til som nummer 2 er en dobbelt stikkontakt uden afbryder (muglighed for at sætte 2 stikpropper i) .  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

De stikkontakter, du linker til, er stikkontakter uden afbryder. Derfor har de samme design som afbrydere. Så du vælger bare en stikkontakt. Hvis du vælger en vandret udgave, har du støre muligheder for at sætte to stik i ad gangen, fordi nogle schukostik leveres i i en vinkel udgave, som så ikke begge kan sættes i en lodret udgave samtidig.


fase

Jeg siger tusinde tak for hjælpen nu blev jeg en del klogere. Jeg har da fået forvirret mig selv helt godt. Det var rigtig godt at få penslet ud hvad de forskellige ting hedder :-) Det jeg manglede var så en dobbelt stikkontakt uden afbryder  

@mfrost
Tak for linket og svaret på mit spørgsmål (som jeg så desværre havde formuleret helt ude i skoven) Det er ikke din skyld :-)

@Pinkhenrik
Tak for den udførlige forklaring, jeg vil gemme den her tråd til fremtidig reference når jeg fremover roder rundt på dåser og kontakter

@S. Fabrin.
God overvejelse omkring lodret og vandret tak.

Jeg har tænkt lidt og har lige et spørgsmål mere. Hvis jeg nu skulle fortryde schuko (den overskrift bliver bare mere og mere misvisende) og hellere vil have med "dansk" jord er der så nogle der kender nogle dobbelte stikkontakter uden afbrydere der kan klare 16 ampere? Jeg faldt over LK Opus 73, men den kan kun klare 13 ampere

Annonce

Hvis du køber Opus 74 serien er max belastning 16A.


fase

Nu starter du med at sige at sikringer springer "når konen glemmer at jeg arbejder" Det tyder på at det er en del af hele instalationen. 

Alt det her med 16A sikringer betinger jo at hele den installation er til det. Altså 2,5mm2 ledninger og alle stikk. godkendt til 16A . Det er næppe tilfældet, så mon ikke du bare skal have 13 A eller også disse stikk. på egen gruppe.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 21-11-2017 06:39:59

Hvis du køber Opus 74 serien er max belastning 16A.

 Super mange tak :-)

ev elmand skrev den 21-11-2017 07:21:56

Nu starter du med at sige at sikringer springer "når konen glemmer at jeg arbejder" Det tyder på at det er en del af hele instalationen. 

Alt det her med 16A sikringer betinger jo at hele den installation er til det. Altså 2,5mm2 ledninger og alle stikk. godkendt til 16A . Det er næppe tilfældet, så mon ikke du bare skal have 13 A eller også disse stikk. på egen gruppe.  

 Jeg kører vådskæreren over samme gruppe som vaskemaskinen (i mangel på andre stik der har 16 amp) og det er så når hun begynder at vaske/tørre at problemet opstår. Planen er at få lavet en helt ny gruppe til udendørs ting på 16 amp. Men kan da sagtens være du har en pointe i at en 13 amp er nok. En 10 amp gruppe kan ihvertfald ikke klare det

Hvis du alligevel tænker på at lave en gruppe til udendørs ting, ville jeg indrette installationen med 2,5 mm2 ledere i kablet, evt. med et 5X2,5 mm2 kabel, så du har muligheden for tilslutning af trefasede maskiner. CEE stik fås med 16A 230V udtag.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis