Studie i kælderrum

Hej Alle

Jeg skal i gang med at bygge et studie i min kælder og kunne derfor godt bruge nogle råd fra jer.

Kælderen er tør, men jeg gør mig naturligvis en del tanker for at undgå eller minimere risikoen for at skimmel vil kunne opstå.

Men for at kunne bruge rummet til indspilning af musik, kommer jeg til at skulle lave en del lysregulering i rummet og jeg skal have bygget en vokalboks.


Del 1 – lysregulering:

Jeg skal have skum og rockwool (pakket ind i stof) op og hænge på væggene og da væggene kan ånde igennem dette, så tænker jeg ikke at det vil give problemer med fugt/kondens og skimmesvamp.

Men vil det være bedre at hænge det op så der er 5 cm frit til væggen for at sikre at væggen kan ånde?


Del 2 – Vokalboks:

Jeg har lavet en tegning af hvad jeg forstiller mig og vil lige høre om i har andre idéer til materialer og eller opbygning.

Jeg skal have lavet et rum i rummet (i et hjørne), så lyden ikke forplanter sig gennem væggene og ind i rummet.

Indervæggen vil bestå af:

2 lag gips

Dampspærre

Skelet af stållægter med rockwool

2 cm hulrum til næste væk

Ydervæg (i rummet) vil bestå af:

Skelet af stållægter med rockwool

3 lag gips

Ud til kælderes ydremur, vil der være de 2 cm hulrum og så ikke noget på væggen.


Hvad tænker i om min idé?

Skal jeg gørre andet?

Vil det gøre en forskel, hvis der laver udluftning af hulrummet ud til kælderens ydrevæg (evt ind i rummet)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gipsplade  dæmper ikke lyden så du vil få et overvejende 'lydhårdt' rum. Du kan øge dæmpningen f.eks. træbeton plader på dele af vægene. 


 

Lad nu vær med at bruge gips når det nu er en kælder. Skimmel ælsker papkarton.

Brug fibergips da den er vådrumsegnet, og væsentlig tungere end almindelig gips. Den lyddæmper dermed bedre.

Husk at rense ydervæggene for maling mv. som vil kunne mugne.

Brug ikke mere end 50mm rockwool mod ydervæggene, og undlad dampspærren.

Hav et par cm luft mellem isolering og væg.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Lyder det såå dårligt, det du skal spille?? ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Faldt lige over din tråd her. Står i samme situation

fik du lavet det færdigt?
​isåfald hvordan gjorde du mht vinduet? Og til ventilation?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også