Stjerne trekantstart slår muligvis sikringen

Vedhæftede filer:
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den skal ikke kunne køre 360 grader rundt. Det kan den sikkert heller ikke når den er samlet. Udgangspunktet er nok lettest at finde i stilling stjerne.  

Er det ikke de 2 stifter der sidder som skal sørge for at den kun har 3 stillinger. 

Der er 3 klemmer der er kortsluttet. De forbindes til de 3 motor ledninger i stilling stjerne, samtidig med at de 3 andre motorledninger får hver deres fase. . 

I næste trin får disse 3 kortsluttede også hver deres fase, men forinden skal kortslutningen naturligvis afbrydes.  . 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej 

Tak for svar. Jeg er først nu kommet videre med projektet, formeget arbejde.

Tror ikke at det er kontakten det er galt med. 

Hvordan måler jeg denne motor igennem for at se om den er ok?, med multimeter.

Håber at nogle vil hjælpe.

Venlig hilsen

Henrik

Mål modstanden over hver vikling, og mål modstanden mellem viklingerne 😊

Modstanden over hver vikling skal være ens, og modstanden mellem viklingerne skal gerne være i Mohm.

Modstanden over hver vikling er self og måle mellem W1+2, V1+2 og U1+2

Modstanden mellem viklingerne er self og måle mellem W til V og U, samt V til U 😊

Self med broen i klemkassen afmonteret, og ledningerne fra tilledningen, du kan osse med fordel prøve og måle kablets modstand mellem de forskellige faser.


Venlig Hilsen
Rønbo

Stjerne trekant igangsætter er ikke for motorens skyld men udelukkende for sikringers skyld, og i gamle dage for spændingsfald på nettet når der var langt til transformator stationen. 

Når du har målt som ovenstående kan du jo prøve at tilslutte den til 380 volt. Den er jo kun på 4 kw og derfor behøver den sikkert ikke stjerne trekant igangsætter. 

Du kan jo prøve at montere den i Y med de 3 faser på henholdsvis U1  - V1 og W1 og så kortslutnings skinner imellem U2 - V2 og W2 Så bør motoren køre men kun trække 1/3 af det nominelle. Og den trækker mindre strømMen du får jo en vished om den virker. 

Dernæst kan du gå over til D ved at flytte kortslutnings klemmer  så de sidder lodret . U1 -> W2   V1 ->U2 og W1->V2  Så er den som den skal være og kan sikkert starte op på 16 A sikringer. 

Er det tilfældet behøver du ikke stjerne trekant Y D starter 

 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej 

Tak for svar.

Tror det er over mine el, evner. Men når jeg måler mellem v1 og v2 er modstanden 0.

Er motoren med bremse?

Det bliver nok den lokal trikker der for lov til at lave dette.

VH

Henrik

Billedet kunne godt tyde på at det er en bremse der sidder bag ventilatoren. 

Hvis bremsen virker kan du ikke dreje motoren med hånden. 

Bremsemotorer er normalt bremset hvis der ikke er spænding på bremsen, den er tit (men ikke altid) koblet til i klemkassen. 

Kablet fra bremsen er vist klippet over. 

Når du holder prøvepinde på fra ohmmeter viser de ofte 0 ohm lige med det samme, Du skal lige holde dem på nogle sekunder og se om ikke de kommer til at vise 10 - 30 ohm de angivne steder. 

Hvis du måler 0 ohm på en af viklinger og "nogle" ohm på de 2 andre er den sikkert brændt af. Mit bedste instrument til at "måle" det er faktisk min næse. Stik næsen helt hen i klemkassen, er den brændt af er du ikke i tvivl. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis bremsen ikke får strøm kan du ikke dreje motoren med hånden, og sikringerne slår fra fordi motoren trækker startstrøm hele tiden. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis