Berling varmeblæser kører ikke

Min varmeblæser til kabinevarme vil ikke køre. Der er 4 hastigheder men ingen af dem virker. Jeg har tjekket sikringer under instrumentbrættet og sikringsboks i motorrum, men alle ser ud til at være ok. Hvad er der mon galt og hvor sidder varme blæsere?

Der kommer varme ud af alle  kanalerne men ingen tryk på. Det er en Citroen Berlingo 1,6i 2003


Med venlig hilsen







GBN
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du er nødt til at finde ud af, hvilken sikring, der hører til blæseren. Der kan sagtens være ir på kontakterne. Det kan også være modstanden, der regulerer blæserhastighed.


 

Jeg har set på de sikringer som måske sikre blæseren.

I indvendig sikringsboks er der kun en sikring som måske tager blæseren.

F9 30A Sædevarme, blæser i modultop.  

I sikringsboks i motorrummet der der følgende 2 muligheder.

F8 20A Motorcomputer - ventilatorrelæ

F18 40 A Klimaanlægsblæser

Andre kan det ikke være ifølge sikringsoversigten, men jeg har haft alle disse siktringer ude og der er ikke noget ir på dem.


Med venlig hilsen







GBN

Det bedste svar får du ved at måle, om der er strøm på blæsermotor. Rent logisk burde den køre på højeste hastighed, hvis det er modstanden - eller tager jeg fejl ?

  1. Vh. Carsten

 

Cdp hr ret. Hvis modstanden er brændt af skulle møllen kunne køre alligevel. Prøv at mål på tilslutningen


 

Nu har jeg haft mulighed for at se på varmeblæseren som ganske rigtigt sidder under hanskehyllen/rummet. Der var slet ingen afdækningsstykke af blæseren selv om det ser ud til at der engang har siddet en. Men jeg kunne direkte tage stikket af blæsemotoren uden at skille noget ad og jeg målte så spændingen på stikledningen. I alle 4 hastighedstrin viste den 14,2 V hvilket svare til batterispændingen når bilen køre i tomgang. Før trin 1 kan blæserkontakten stå i 3 stillinger og i alle disse stillinger vist voltmeteret 11,2 V. 

Men 14,2 volt på blæseren burde den vel køre ikke? Det er vel logisk nok at jeg måler den samme spænding på alle 4 trin, da der kun løber en forsvindende lille strøm igennem modstandene når jeg måler spændingen eller er det? Er det blæsemotoren der er noget galt med eller er det modstandene eller relæ mv. ? Nogen bud inden jeg splitter det hele af.


Med venlig hilsen







GBN
Annonce

Forbind blæseren direkte til 12 volt og se om den kan køre. Så ved du om det er motoren eller styringen der er problemet.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja, jeg har lige pillet blæsere ud og så prøver jeg med et anden batteri jeg har stående.


Med venlig hilsen







GBN

Nej, den  køre heller ikke når jeg sætter 12 volt til den. Jeg har på fornemmelsen at det er forbindelsen 

ved kullene, men det er meget svært at se, og det er vist ikke lige til at skille den ad. Så jeg bliver nok nød til at anskaffe en ny.  Det er en Valeo G201 5253 030666P   M49 ACV P35 Cl  Made in spain. nogen der ved hvor man kan købe en ny? 


Med venlig hilsen







GBN

Man kunne da tjekke ved autophugger. altså på bilens type, for jeg tror ikke de lager registrerer den ud fra blæserens nummer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du søger på Valeo G201 5253 030666P   M49 ACV P35 Cl på internettet, får du en hel del hits.


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis