Berling varmeblæser kører ikke

Min varmeblæser til kabinevarme vil ikke køre. Der er 4 hastigheder men ingen af dem virker. Jeg har tjekket sikringer under instrumentbrættet og sikringsboks i motorrum, men alle ser ud til at være ok. Hvad er der mon galt og hvor sidder varme blæsere?

Der kommer varme ud af alle  kanalerne men ingen tryk på. Det er en Citroen Berlingo 1,6i 2003


Med venlig hilsen







GBN
Min varmeblæser til kabinevarme vil ikke køre. Der... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, jeg får mange hits, men ikke de rigtige endnu.

Jeg har målt på selve blæseren og fandt ud af at der ikke er forbindelse fra det ene stikben og ned til det tilsvarende kul. Så satte  jeg 12 volt til det ene stikben og direkte ned til det modsatte kul, som jeg lige kunne nå at rører ved, og så kører blæseren. Fejlen er fundet, men hvordan for jeg genetableret forbindelsen imellem stikben og kul, jeg kan kun se det igennem et aflangt hul hvor stikket ellers sidder. Hvis der noget der har et godt trick, ville det være rart, men ellers må jeg forsøge at skille blæseren ad, det ser ikke let ud. Men jeg kan ikke bruge den som den er, og derfor vil jeg prøve at finde den rigtige blæser før jeg skiller/ødelægger den gamle.  Hvis jeg kan finde en hos en ophugger ville det være godt, men ellers har jeg følgende følgende: http://www.mister-auto.dk/da/kabine...g2669.html men jeg synes ikke de ligner min helt på billerne, men bare de passer, så behøver det ikke at være en orignal.



Med venlig hilsen







GBN

Jeg har nu forsøgt at skille blæseren ad, og det lykkedes faktisk ret let. Da jeg ville trække det store blæsehjul af, ja så fulgte hele indmaden med ud af huset. Så jeg kunne hurtigt se, at den ene ledning til kullet var knækket. Men da det ikke var lige til at lodde et stykke ledning i, var jeg nød til at demontere kullet, og så opstod der et andet problem. Ledningen til kullet var åbenbart meget mør, så det knækkede helt nede ved kuller. Jeg har forsøgt at lodde en ledning fast i stumpenden på kullet, men det er ikke lykkedes endnu. Kan man skrue noget i hullet af kullet, så jeg kan lodde en ledning på??   Nogen forslag på hvordan? Jeg søgt på nettet efter nye kul, men har ikke fundet nogen som passer. De fleste kan levere kul til vaskemaskine og støvsugere mv, men findes der nogle altmulige kul leverandører?  Kullet skal være B=6 H= 7,5 og længden gør ikke så meget men ca 10- 20mm. Ledningen sidder midt i B og i enden af H, og der skal ikke være nogen fjeder fastgjort til ledningen, den har jeg pillet ud.  Hvor finder jeg nye kul eller hvordan lodder/ fastgøre jeg en ledning til det ene kul? Det er opgaven så kan den kører igen.


Med venlig hilsen







GBN

Prøv og tage stumpen med til en elektromekaniker, han har næsten helt sikkert noget der kan bruges.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja, elektromekaniker hvis de stadigvæk findes. Jeg bor på fyn. Jeg har ellers fundet et par kul på nettet som er lidt for store. 25x8x6,3.  Mon ikke jeg kan slibe dem til, så de passer til 20 x 7,5 x 6?  


Med venlig hilsen







GBN
gbn skrev den 23-11-2017 21:14:27

Ja, elektromekaniker hvis de stadigvæk findes. Jeg bor på fyn. Jeg har ellers fundet et par kul på nettet som er lidt for store. 25x8x6,3.  Mon ikke jeg kan slibe dem til, så de passer til 20 x 7,5 x 6?  

 Sagtens, de er rimelig bløde. Et stykke smergelpapir korn 100 lagt på bordet og så er det bare at starte med/på "slankekuren".     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

ok, jeg er i gang med bestillingen.


Med venlig hilsen







GBN

Så modtog jeg allerede kullene lørdag den 25 nov, men fik først slebet begge til og loddet ledningerne på søndag.

Det var ganske rigtigt meget let at slibe dem til med korn 120 og afpasse længerne med en juniorsav.  Enderne forsøgte jeg at slibe halvrunde men ikke helt perfekte.  Men da jeg havde samlet det hele igen kørte blæseren fint. Men da jeg havde monteret blæseren i bilen igen, kunne jeg godt høre at kullene støjede en del, men mon ikke det forsvinder med tiden?   Jeg siger mange tak for hjælpen til alle som har deltaget.  Lav-det -selv pris med hjælp 99,10 kr. inkl. porto.


Med venlig hilsen







GBN
gbn skrev den 27-11-2017 12:10:51

Så modtog jeg allerede kullene lørdag den 25 nov, men fik først slebet begge til og loddet ledningerne på søndag.

Det var ganske rigtigt meget let at slibe dem til med korn 120 og afpasse længerne med en juniorsav.  Enderne forsøgte jeg at slibe halvrunde men ikke helt perfekte.  Men da jeg havde samlet det hele igen kørte blæseren fint. Men da jeg havde monteret blæseren i bilen igen, kunne jeg godt høre at kullene støjede en del, men mon ikke det forsvinder med tiden?   Jeg siger mange tak for hjælpen til alle som har deltaget.  Lav-det -selv pris med hjælp 99,10 kr. inkl. porto.

Tillykke med resultatet.   

Undres over du kan høre kullene men de skal lige slibes til  ude i enden så de "falder" til i det spor de gamle har lavet.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis