stik og ledninger

Hej alle


Jeg har en stikkontakt til opvasker hvor der er tre faser, alle sorte ledninger, og så en brun og en blå.

Der er 230 volt mellem både en fase og den blå og mellem fase og den brune.

Har prøvet at måle modstanden mellem vandrør og både den brune og den blå, begge uendelig. 

Hvad bør være nul og hvad er jord? Kan jeg måle det?

Mvh 

Allan


Allan
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ring nu til en fagmand inden du brænder opvaskemaskinen af...............

mon ikke du har 2 sorte ledninger, en brun og en blå. Der er 230v mellem blå og de andre. Imellem sorte og brune er der nok 400v.

Der skal gerne være uendelig modstand mellem vandrør og faserne....

Det tyder ikke på du har jord i den installation der.

Der er tre sorte, 400 volt mellem dem i par.

Tænkte at vandrørene havde jordforbindelse, er det ik derfor man kan få stød hvis man rør en slags forbruger og vandhanen?

Mon jeg så har to nul?


Allan

Uden at være ekspert så kunne en af dem vel godt være jord (hvis installation er tilpas gammel). Hvis der er 230v mellem faserne og både den brune og den blå er en af dem vel sandsynligvis jord. Dog forudsat at måleapperatet kører på så få amper at det ikke tricker HPFI.

Jeg ville starte med at åbne tavlen og se på farverne der. Den slags kan godt være ganske oplysende. 

Der er vel to fremgangsmåder herfra: Den sikre og den fuskede.

Den gode involverer nogle lange kabler til det ohm-meter du bruger, sådan at du kan måle mellem tavlen og dine ledninger. Der kan du så (efter at have slukket for gruppen) måle mellem nul/jord i tavlen og hhv. brun og blå.

Den fuskede som jeg kun vil anbefale hvis man 1) ved hvad man laver, 2) ikke har andre muligheder, og 3) faktisk ved hvad man laver... involverer at du forbinder fasen og brun eller blå med en samlemuffe også tænder for strømmen. Hvis du har forbundet til jord så slår dit HPFI relæ fra. Sluk hurtigt for strømmen igen, ellers sker der bare sjove ting (samlemuffen bliver meget varm, dine sikringer sprænger mv.)




Ask

Det her er ikke legetøj , det kan være livsfarligt , 230 V dræber hvis man er uheldig , især når man ikke ved hvad man roder med , du mangler øjensynlig en jord , som er lovpligtig , så få fat i en elektriker .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Hvordan konkludere du at jeg mangler en jord? Kan en af de to ikke være jord?


Allan

Kunne du ikke tage et billede af tilslutningerne både ved opvaskemaskinen og i gruppetavlen? Efter din beskrivelse har du et femleder kabel, som burde have farverne brun, sort (evt. med hvid stribe), sort, lyseblå og en gulgrøn. Hvis kablet er meget gammelt, er det ikke sikkert, at der er en gulgrøn, men så kunne der være en rød. Det kan godt være at en af lederne er jord. Hvilken må vi finde ud af. Den der med at forbinde en fase og en evt. jord med en samlemuffe er fuldstændig ude i hampen. sæt dog en pære imellem som belastning, så du ikke brænder det hele af. Det kræver for øvrigt, at du har fuldstændig styr på, hvad du laver.

Er du fuldstændig sikker på, at den brune er brun og ikke rød?


fase

Jøsses jeg bliver helt nervøs bare af at læse tråden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
S. Fabrin skrev den 19-11-2017 11:47:57

Kunne du ikke tage et billede af tilslutningerne både ved opvaskemaskinen og i gruppetavlen? Efter din beskrivelse har du et femleder kabel, som burde have farverne brun, sort (evt. med hvid stribe), sort, lyseblå og en gulgrøn. Hvis kablet er meget gammelt, er det ikke sikkert, at der er en gulgrøn, men så kunne der være en rød. Det kan godt være at en af lederne er jord. Hvilken må vi finde ud af. Den der med at forbinde en fase og en evt. jord med en samlemuffe er fuldstændig ude i hampen. sæt dog en pære imellem som belastning, så du ikke brænder det hele af. Det kræver for øvrigt, at du har fuldstændig styr på, hvad du laver.

Er du fuldstændig sikker på, at den brune er brun og ikke rød?

 Klart en pære er selvfølgelig modellen. - Dog stadigvæk: ikke en god ide for nybegyndere 



Ask

I indlægget omkring samlemuffen er der meget vrøvl. "Så slår dit HFI relæ fra, sluk hurtig for strømmen igen ellers bliver samlemuffe meget varm."  NEJ samlemuffe bliver ikke varm. Når HPFI relæ er slået fra er strømmen slukket. Er den forbundet Fase -> Nul springer sikringer og der sker ikke mere. Men man er ikke blevet klogere for det kan meget vel være 2 faser der blev forbundet. Så det er ikke en farbar vej.

Det med at du måler uendelig ohm til vandrør er naturlig. Når vi siger at man kan få stød ved at røre vandrør og strømførende samtidig, er det ikke det samme som man altid får stød. Der skal være jernrør hele vejen for at der er forbindelse. Er der plastrør et eller andet sted i din vandinstallation så har du ikke forbindelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis