stik og ledninger

Hej alle

Jeg har en stikkontakt til opvasker hvor der er tre faser, alle sorte ledninger, og så en brun og en blå.

Der er 230 volt mellem både en fase og den blå og mellem fase og den brune.

Har prøvet at måle modstanden mellem vandrør og både den brune og den blå, begge uendelig. 

Hvad bør være nul og hvad er jord? Kan jeg måle det?

Mvh 

Allan

Allan
Hej alle Jeg har en stikkontakt til opvasker... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 19-11-2017 14:37:51

I indlægget omkring samlemuffen er der meget vrøvl. "Så slår dit HFI relæ fra, sluk hurtig for strømmen igen ellers bliver samlemuffe meget varm."  NEJ samlemuffe bliver ikke varm. Når HPFI relæ er slået fra er strømmen slukket. Er den forbundet Fase -> Nul springer sikringer og der sker ikke mere. Men man er ikke blevet klogere for det kan meget vel være 2 faser der blev forbundet. Så det er ikke en farbar vej.

Hej Erik

Du må gerne mene det er vrøvl. Men jeg er nu ikke helt sikker på at jeg forstår det med faserne  Han har jo målt at der er 230v mellem de to ledninger. Altså er det ikke to faser (for så var der jo 400v). ?

Så enten slår HPFI relært fra (Det var jord) eller også så slår sikringen fra eller noget bliver meget varmt (=>nul)

Ask

Det er i sommerhuset mit problem er, så næste gang jeg kommer derop tager jeg billedet af tavlen og der hvor jeg har problemet og så tager jeg den derfra.

Opfølgning næste weekend...

Men foreløbig tak for response alle sammen

Allan

Hej alle

Der kom til at gå lidt mere end til weekenden men nu har jeg fået målt.

Billede af stik i stab:

Billede af tavle:

Forklaringsbillede:

Jeg tog en ledning monterede i den frie terminal i skabet og målte mellem den og skrue på tavlen, som er den til højre fra HFI relæet. På billedet foroven kan man se hvilken ledning hvor der var gennemgang, dvs under 1 Ohm.

Den brune kunne jeg ikke måle mig frem til.

Hvis jeg måler mellem den blå og en af de sorte får jeg 230V.

Hvis jeg måler mellem den brune og en af de sorte får jeg 230V

Hvis jeg måler mellem to sorte får jeg 400V.

Kan jeg ud fra ovenstående så konkludere at de sorte er faserne, den blå nul og brun jord?

Allan

Tja hvis du kun har målt mellem blå og den sorte ved siden af og får 230v så ved du jo ikke om det er sort eller blå der er nul:-)

Mellem blå og hver af de sorte er der 230v og mellem to sorte er der 400v. Mellem brun og hver af de sorte er der 230.

Mellem blå og brun er viste den 7v.

Allan
Annonce

Du skal måle som på tegningen hvis den er til at forstå:-)

Ret mig endeligt hvis det er forkert antaget eller tegnet.

Det er sådan jeg har målt, og det er resultatet jeg har fået du viser

Allan

Ud fra din tegning er blå= 0, de sorte faser, og den brune = jord.

fase

Mange tak for svar.

Jeg går ud fra at i andre er enige, ellers råber i højt ik?

Så må jeg hellere få det lavet i denne weekend.

Allan

Allan

Ja det lyder da overvejende sandsynligt.

Men prøv at tag eks en 40 watt pære, tilslut til en fase af gangen og til den Blå som vi formoder er nul, så skulle pæren gerne lyse.

Tjek så fra fase til den brune, med pæren, så skulle hpfi relæet slå fra, hvis den brune er jord.

Så er du helt sikker (som anbefalet længere oppe i tråden)

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis