Indstilling af gasfyr - Hvordan?

Hejsa,


Nu hvor den kolde tid har ramt os, er det jo blevet nødvendigt at tænde for varmen. Vi er i år flyttet ind i et hus, der bliver opvarmet af et gasfyr.


Det er første vinter, hvor vi benytter os af et gasfyr, så det er forholdvis nyt for os. Derfor tænkte jeg, om der mon ikke lige er nogen, der kan hjælpe lidt med diverse indstillinger.


Gasfyret er Milton Moduline 400.


Gasfyret har en del indstillinger at vælge imellem, men jeg er ikke helt sikker på, hvad der er bedst og mest korrekt. Jeg har muligheden for at vælge, at den skal gå efter udetemperatur eller "rumregulering". Jeg har læst mig frem til, at udetemperatur skulle være bedst og mest økonimisk -  er dette korrekt?


Derudover kan jeg i panelet også vælge temperatur på forskellige tidspunkter af dagen, fra 5 grader til 30 grader. Hvad bør man sådan ca. indstille disse til? Jeg ved godt, at det er forskelligt fra person til person og husstand til husstand, men bare sådan ca. så jeg har en idé.


Der er også en drejeknap, hvor jeg kan indstille fremløbstemperaturen på fyret. Hvad skal denne være på? Eller klarer den selv det, hvis jeg sætter den til at gå efter udetemperaturen?

Hvad gør man derudover med radiatorene? Skal de stå på max, halv eller hvordan? Og hvad hvis der er rum i huset, som ikke behøver at blive meget opvarmet? Er det bedst at alle står på ca. det samme eller kan man godt varriere?


Vi får også inden længe monteret en brændeovn. Hvordan kan det påvirke indstillingerne af gasfyret. Vi ville jo gerne have brændeovn for at spare lidt (og for hyggens skyld), men betyder det, at vi skal "skrue ned" for nogle af indstillingerne på gasfyret, når brændeovnen tændes?


På forhånd tak og jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe, da dette er helt nyt for os.

Hejsa, Nu hvor den kolde tid har ramt os, er det... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
M-M skrev den 19-11-2017 11:16:49

Super. Hvad med brændeovn? Skal der ændres på noget på fyret, når man tænder op? Eller hvordan plejer man at gøre? 

 Du kan slukke for radiatorer i de rum der bliver påvirket. Gør det som det første inden du fyrer op, så når de at køle af til når ovnen bliver varm.

Du skal ikke gøre noget på fyret.


Elektronikteknikeren

Og ellers er det ikke strengt nødvendigt, idet en termostat som virker, selv vil lukke for radiator når du fyrer op i brændeovnen. Den er bare lidt tid om at føle og reagere, derfor kan du selv skrue ned på forhånd.


Elektronikteknikeren

Men hvor meget er der egentligt at spare ved at lukke ned for 2-3 radiatorer

Ikke så meget, det er mere det at det kan blive ukomfortabelt hvis der er en brandvarm radiator i rummet når du fyrer op, da der så er to varmekilder, men det er slet ikke sikkert det er et problem hos dig, så prøv dig frem. Det kan være at radiatoren fint regulerer ned selv i løbet af 5min, og så er alt jo sådan set fint.


Elektronikteknikeren

Det ser ud til at den nederste kurve er den der har med udetemperaturen at gøre. Der står " beregnet ved -10 gr."


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg prøver ige at kigge på det når jeg er hjemme igen. Har du nogle anbefalinger til ændringer til kurven?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis