Indstilling af gasfyr - Hvordan?

Hejsa,


Nu hvor den kolde tid har ramt os, er det jo blevet nødvendigt at tænde for varmen. Vi er i år flyttet ind i et hus, der bliver opvarmet af et gasfyr.


Det er første vinter, hvor vi benytter os af et gasfyr, så det er forholdvis nyt for os. Derfor tænkte jeg, om der mon ikke lige er nogen, der kan hjælpe lidt med diverse indstillinger.


Gasfyret er Milton Moduline 400.


Gasfyret har en del indstillinger at vælge imellem, men jeg er ikke helt sikker på, hvad der er bedst og mest korrekt. Jeg har muligheden for at vælge, at den skal gå efter udetemperatur eller "rumregulering". Jeg har læst mig frem til, at udetemperatur skulle være bedst og mest økonimisk -  er dette korrekt?


Derudover kan jeg i panelet også vælge temperatur på forskellige tidspunkter af dagen, fra 5 grader til 30 grader. Hvad bør man sådan ca. indstille disse til? Jeg ved godt, at det er forskelligt fra person til person og husstand til husstand, men bare sådan ca. så jeg har en idé.


Der er også en drejeknap, hvor jeg kan indstille fremløbstemperaturen på fyret. Hvad skal denne være på? Eller klarer den selv det, hvis jeg sætter den til at gå efter udetemperaturen?

Hvad gør man derudover med radiatorene? Skal de stå på max, halv eller hvordan? Og hvad hvis der er rum i huset, som ikke behøver at blive meget opvarmet? Er det bedst at alle står på ca. det samme eller kan man godt varriere?


Vi får også inden længe monteret en brændeovn. Hvordan kan det påvirke indstillingerne af gasfyret. Vi ville jo gerne have brændeovn for at spare lidt (og for hyggens skyld), men betyder det, at vi skal "skrue ned" for nogle af indstillingerne på gasfyret, når brændeovnen tændes?


På forhånd tak og jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe, da dette er helt nyt for os.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gå efter ude styring. Der må være et sted hvor du kan sætte din varmekurve på baggrund af udetemperaturen, således at fremløbet kun lige er varmt nok til at varme tilstrækkeligt op. Hvis der er for meget headroom kører i med uforholdsmæssig højt fremløbstemperatur, og det koster ekstra.

Så set den på udestyring og led efter noget varmekurve/ korrektion.

Tidsstyring kan du bruge hvis du gerne vil have det lidt køligere om natten f.eks.

Men det er minimalt hvad man sparer på natsænkning, så gør det først og fremmest pga. i gerne vil sove køligere. Og ellers drop det.


Elektronikteknikeren

Mange tak.jeg har sat den til udetemperatur.

Jeg kan også se et sted, hvor jeg kan vælge maksimum og minimum fremløbstemperatur. Her er den sat til henholdvis 90 og 25.

Derudover fandt jeg også disse to kurver som vis på billderne. Var det det du mente med kurvene?


Nemlig. Maks og min er det kedeltemperatur?

Hvis det er fremløb vil jeg prøve at sætte maks til måske 55-60 stykker. Og se om det er nok til dit hus. Det kommer jo an på hvor godt det er isoleret.


Elektronikteknikeren

Vi må vel prøve os frem og se Er det fint med minimum på 25?

Men hvad med varmekurven? Vil den ændre sig i takt med, at jeg ændrer maks/minimum fremløbstemperatur? Eller skal den ændres/justeres på en anden måde?

Annonce

Jo bedre dit hus er isoleret, jo fladere en kurve skal fyret have.


Elektronikteknikeren

Så det er egentlig bare om at prøve sig frem og se?

Jep


Elektronikteknikeren

Super. Hvad med brændeovn? Skal der ændres på noget på fyret, når man tænder op? Eller hvordan plejer man at gøre? 

Og oplever du så at mangle varme, selvom radiatorer kører på fuld gadaffi, så er det lige ud på fyret og hæve 5 grader. Stille og roligt får du sporet dig ind på de optimale indstillinger.

Du kan med fordel føre en log over udendørs temperaturen vs fremløb, så du selv får tegnet dig en karakteristik over husets varmebehov ved forskellige temperaturer. Der er egentlig det som varmekurven skal repræsentere så godt som det er muligt.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis