tag af klinkbrædder

jeg er ved at lave et skur som har et tag med ca. 22 graders hældning og jeg tænker at jeg vil lave taget af nogle klinkbrædder jeg har liggende.

Der skal vel undertag under for at det bliver tæt?


Hvordan finder jeg ud af om jeg skal have diffusionstæt eller diffusionsåbent undertag?

Hvis et diffusionstæt undertag er OK, så har jeg en masse kraftigt landbrugsplastfolie liggende som jeg vil bruge til undertag. det er kun blevet brugt én gang og burde være tæt, men dog ikke 100% sikkert. Jeg vil lægge et lag af dette afdækningsplast ovenpå den kraftige landbrugsfolie for at være sikker: https://www.jemogfix.dk/afdaekningsplast-2-x-50-meter/6140/9021246/


Som i nok har regnet ud ønsker jeg at bygge taget så billigt som muligt, men det skal selvfølgelig også fungere. umidlbart syntes jeg det undertag man kan købe i byggemarkeder osv. virker ret dyrt og jeg vil gerne undgå denne udgift hvis det kan gå an med den anden løsning jeg beskrev.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Altså jeg tror det bliver noget juks. Ved en lodret væg med brætter på klink er det yderste hjørne drypkant for vandet. Når du lægger væggen ned til 22gr så kommer der til at stå  vand i alle samlinger. Laver du så et undertag af den ene eller anden slags så vil vandet nærmest umuligt kunne fordampe. Og skulle der løbe vand ind igennem samlingerne så kan det ikke komme ud.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Diffusionsåben eller ej. Åben er når man ønsker isolering helt op imod undertag. 

Hvis du har isolering under og opvarmning, så skal der være dampspærre - isolering - udluftnings plads - undertag - tag. Det plasttag du laver kan holde vandet ude, og hvad du ellers lægger ovenpå, har ikke den store betydning. Måske holder klinkbrædder ikke mere end 10 år ca. Jeg går ud fra at du hæver brædderne op på klemlister og lægter ( eller 2x klemlister på kryds) så der også er udluftning i det hulrum. 

Kører du uden opvarmning og isolering må du nok forvente lidt kondens dannelse ligesom ved ståltage.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kovas skrev den 19-11-2017 09:19:55

Hej.

Altså jeg tror det bliver noget juks. Ved en lodret væg med brætter på klink er det yderste hjørne drypkant for vandet. Når du lægger væggen ned til 22gr så kommer der til at stå  vand i alle samlinger. Laver du så et undertag af den ene eller anden slags så vil vandet nærmest umuligt kunne fordampe. Og skulle der løbe vand ind igennem samlingerne så kan det ikke komme ud.

 der kommer klemlister mellem brædder og undertag så det vand der trænger igennem brædderne kan løbe af.

ev elmand skrev den 19-11-2017 09:29:59

Diffusionsåben eller ej. Åben er når man ønsker isolering helt op imod undertag. 

Hvis du har isolering under og opvarmning, så skal der være dampspærre - isolering - udluftnings plads - undertag - tag. Det plasttag du laver kan holde vandet ude, og hvad du ellers lægger ovenpå, har ikke den store betydning. Måske holder klinkbrædder ikke mere end 10 år ca. Jeg går ud fra at du hæver brædderne op på klemlister og lægter ( eller 2x klemlister på kryds) så der også er udluftning i det hulrum. 

Kører du uden opvarmning og isolering må du nok forvente lidt kondens dannelse ligesom ved ståltage.


 okay hvis man har diffusionstæt undertag hvor langt skal der så være af afstand fra undertag til isoleringen?

jeg hæver brædderne op på klemlister ja, men ikke lægter.
altså plastik ovenpå spærene, klemlister som monteres hvor spærene er, og brædder direkte på klemlisterne.
hvor tykke skal klemlisterne være i mit tilfælde?

den kondens du snakker om at der kan komme hvis jeg ikke isolerer bliver den ikke ledt væk af undertaget? eller tror du der kommer kondens under undertaget?

Til et skur ville jeg overveje et spåntag i lærk.

Selv byggede jeg ny garage og carport med tagspån. Lærketræet blev købt som kalmarbrædder direkte fra savværket og skåret til og efterbehandlet med trætjære.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

DBG. 

Når bare du er klar over at klinkbrætter på 22gr stort set det samme som alm forskalling sømmet tæt sammen. Er  dine klinkbrætter trykimp? for så holder de jo nok, ellers giver jeg dem ikke lang tid.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg tror da sagtens du kan køre med de normale 25 mm tryk impr. klemlister. Der bør være luftspalte både i top og bund så har du størst chance for at dine brædder bliver tørre en gang imellem. 

Jeg kunne forestille mig at det vil give kondens på indersiden, men det kommer an på anvendelsen, udluftning o.s.v. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

jeg fandt ud af at jeg ikke har brædder nok til taget så jeg har besluttet mig for ståltag istedet.

vil løsningen med den kraftige plastik og afdækningsplast fungere fint som undertag?
derefter kommer der klemlister ovenpå, lægter og til sidst stålplader.

Jeg mener ikke der kræves undertag når det er ståltag. Men det skal du undersøge før køb. Der findes nogle som har en slags filt bagpå, så de ikke laer så meget kondens.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

det er ståltag uden det der antikondens, så der skal undertag under for at undgå kondens.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis