3 cylindret motor

Der er efterhånden mange biler der har en 3 cylindret 4 takts motor, jeg forstår bare ikke hvordan man fordeler 4 takter på 3 cylindre, er der nogen der kan forklare mig det.

Mvh Volmer.


VH
Der er efterhånden mange biler der har en 3... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Omkring 1979 købte min svoger en Daihatsu Charade (tror jeg nok den hed), med  tre-cylindret motor. Den var forsynet med en balanceaksel, som udlignede vibrationerne. Den gik officielt omkring 20 km/l, hvilket var meget dengang. En kvik lille 5 dørs minibil, bare ikke der var læs i den eller en tagbagebærer på. Alting har jo en grænse!   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Måske er der forskellige konstruktioner af de 3 cylindrede motore, dem de laver i dag køre jo fint. Jeg får lavet service på min Hyundai Elantra 2L aut i Sverige, det er langt billigere end i Danmark og så får man oven i købet mere for pengene så selv om man skal betale for broen er der overskud og oven endnu engang i det hele, får jeg en gratis lånebil, og sidst jeg var til service var det en lille Nissan space star med en 3 cylindret motor og CVT automat gear, det var en herlig lille bil. og sidst men ikke mindst, så er de så søde og rare modsat den Danske Hyundaiforhandler hvor jeg føler at jeg kommer til ulejlighed.

Mvh Volmer.


VH

- Så udsagnet om 'færre' tændinger pr omdr. er jo sandt nok og helt i tråd med besparelsen pr. indsprøjtning ved både suge og trykladning.

Til gengæld påstås, slitagen på krumtap er mindre, eller i hvert fald bedre fordelt. (3 punkter kontra 2)  Sandt eller falsk?  


 

cdp skrev den 28-11-2017 18:19:33

- Så udsagnet om 'færre' tændinger pr omdr. er jo sandt nok og helt i tråd med besparelsen pr. indsprøjtning ved både suge og trykladning.

Til gengæld påstås, slitagen på krumtap er mindre, eller i hvert fald bedre fordelt. (3 punkter kontra 2)  Sandt eller falsk?   

Som jeg har forstået er det ikke slid der er den styrende parameter for at lave en tre cylindret 4 takts motor. De store fordele i forhold til en fire cylindret motor er mindre forbrug, mindre intern friktion samt færre primære og sekundære vibrationer. Hvis en tre cylindret motor er udstyret med én simpel balanceaksel er den næsten vibrationsfri. Og så er den tre cylindrede motor simplere og dermed lidt billigere at lave.


Giver dette billede en bedre forklaring ?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis