behandling af kældervæg

Hej alle sammen.

Vi bor i et 60'er hus og Har et rum på ca 10-11 kvm i kælderen som jeg er vil indrette som gæste/hobby rum.

De tre af væggene virker tørre, men den ene er lidt mere fugtig med lidt puds der skaller og saltpeter udtræk.

Skal jeg være ærlig har vi nok ikke været for flinke til at holde murerne "frie" få luftet ud, og have varme på.

Derfor installere jeg en DUKA one ventilator og sættet varme på fremover. Der er jo varmegenanvending i, så jeg tænker jeg med god samvittighed kan lade den sidde og passe dig selv dernede.

Nå nu til spørgsmålet. Jeg har banket alt det gamle puds ned, og havde egentlig tænkt mig at pudse op igen med Weber 953 og efterfølgende male med Weber silikat maling. 

Men nu hvor væggene er renset af tænker jeg om ikke det vil være fint bare at lappe fugerne mellem de fundablokke muren er bygget af , springe pudset over og bare give det silikat maling direkte på den rå væg ?


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du godt, pudsningen er kun til for synets skyld. Hvis du kan få det look du vil have bare vil at lappe fugerne (og male bagefter) så kan du sagtens det. Det vil naturligvis blive et mere rå og ujævn look du får. Du vælger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

DUKA one ventilatorerne kan ikke opbygge noget særligt tryk, da det er axialventilatorer (Dokumentationen er dog ret tyndt og der angives ikke p-V forhold).
Står blæsten på facaden kan det være at den lille aksialventilator ikke kan skovle luften ud gennem facaden. 

og så er der brandforhold - men det er ikke noget issue i et parcelhus - det få lov til at futte af.  

Håber da ikke at huset brænder ned, men jeg synes en DUKA one lignede et godt alternativ til en almindelig udluftnings rist. Men det må jo vise sig om den virker eller ej.

Jeg har brugt kalkmørtel (nordisk nhl 3,5 0-4mm) på mine kældervægge. Det er naturligt diffusionsåbent og noget billigere end den pris jeg kunne finde skalflex/weber produkter til (det sælges i stark fra ca. 150 kr. per 25 kg.)

Og i forhold til silikatmaling er der en del mærker at vælge imellem (har faktisk ikke set noget sted der i praksis sælger weber). Jeg valgte mærket Keim - primært fordi de har et markant større farveudvalg end de øvrige (http://www.keim.dk/fileadmin/pdf/fa...v_engl.pdf)

Såfremt du kun pudser delvist er det dog vigtigt at du køber et mærke hvor de har en grunder. Silikatmaling reagere med underlaget og den endelige farve afhænger derfor af underlagets sugeevne (og det gælder uanset hvor mange lag du putter på). Hvis dit underlag ikke er ens skal du derfor starte med en grunder der kan udjævne forskellen i sugeevnen.


Ask
Annonce

Tak for tippet Ask. Jeg læste lidt i de tidligere forum opslag i går, og kom frem til at nordisk nhl 3,5 0-4mm kalk mørtel må være det produkt der passer bedst til mit projekt. Det kan jo både bruges til at fuge mellem fundament blokkene, og som tyndpuds hvis det er.

Jeg er enig med dig når det gælder Webers mere specielle produkter, jeg måtte have fat i tre forskellige byggemarkeder før jeg fandt nogen der kunne skaffe det hjem.

Jeg pudsede mine kældervægge med en kc/50/50/700 fra jem og fix, og de står stadig som nye her et år efter. Jeg har dog også en grundmursplade på ydersiden af soklen. Med hensyn til maling, så købte jeg den her efter anbefaling hos min lokale Farve og Lak. Den binder også på ikke-mineralske overflader.

http://www.suedwest.de/de/produktwe..._1536.html

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også