Eglo Fuevo spots

Jeg skal lave nogle spots i loftet og har fundet et sæt 3 spots fra Eglo som hedder Fuevo. Det er 230v LED spots som kun har en indbygningshøjde på 25mm. Fantastisk :-)


Til hver spot er der en lille transformer. Jeg er i tvivl om hvordan der kables fra én spot videre til en anden.

Installationsvejledningen er ikke særlig tydelig på dette punkt. Tænkte at der blot skal et installationskabel mellem hver spot, men det er en meget lille transformer og når der så skal fastgøres 1 kabel fra strømkilde og 1 kabel videre til næste spot, kan det knibe med pladsen hvor ledningerne skrues fast på transformeren.


Nogle der kan gennemskue det?

Og ja, - jeg ved godt at det skal gøres af en elektriker som jeg også har med på sidelinien. Vil dog gerne selv have styr på hvad der skal gøres og forberede kabler osv.


Jeg skal lave nogle spots i loftet og har fundet... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jks skrev den 15-11-2017 15:53:34

OK. Jeg er godt nok lidt forvirret nu :-) De er jo købt som et sæt med 3 stk og det er jo indbygningsspot. Men de må ikke indbygges da de skal forbindes med alm. 0.75-1 kvadrat ledning?

 Har du købt dem i en dansk butik ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Altså ret beset kan man jo nok godt lave en løsning med dem. Men metoden er så op til den enkelte installatør. Såvidt jeg ved må en installatør godt fravige producentens anvisninger, men så påtager han sig det fulde ansvar for installation som han så også skal stå inde for er god nok.

Hvis en installatør vurdere at klemmerne kan holde til 1,5 kvadrat kabel kunne han således vælge at lave installationen med det.  Men det afhænger af installatøren og du kunne nok også nemt støde på en installatør som bare ville forslå dig at købe nogle andre spots.


Ask

Jeg har købt sættet i Silvan. Det bliver også solgt i bla. XL-byg og Bauhaus.

Jeg har også købt en enkelt løs og det var den brugsanvisning jeg viste. Den som fulgte med sættet er faktisk lidt anderledes, men jeg bliver dog ikke klogere. 


Talte lige med en forhandler og de siger at trafoen eller "driveren" gerne må ligge løst på loftet. Men de bekræfter at de ikke kan sløjfes, men hver spot skal have en fødeledning. 

Så der skal installationskabel til en tilgængelig samledåse og derfra skal der trækkes en fødeledning i alm. lampeledning til hver spot. Lyder det rigtigt?

Overvejer snart at droppe spots, - det er godt nok besværligt.

Tillægsspørgsmål: Jeg har et gæstetoilet hvor der kun skal én spot op af samme type. Der er det jo helt skørt med en samledåse, men hvis jeg ikke må forbinde spot'en direkte med installationskabel, bliver jeg vel nødt til det? 

Tja det bliver du vel nød til, for klemmerne kan ikke tage 1,5 kvadrat, og du får aldrig aflastet det ordenligt...

Prøv at læse dette her.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Jeg ville nok overveje at købe nogle andre spots som kunne sløjfes og tage 1,5mm2 kabel.

Derudover du skriver at du har gået efter lav indbyningshøjde: Men du har godt set i vejledningen at de kræver en frihøjde på 35mm målt fra oversiden af loftspladen?


Ask

Jeg har 50mm luft+2lag gips, så der er rigeligt plads til dem.

Jeg tænker nu helt at skifte de spots til nogle andre. Men når jeg kigger på andre som kan tilsluttes direkte til 230v bliver jeg lidt i tvivl, da jeg læser at de skal tilsluttes med varmebestandigt downlight kabel. Men det kan jeg vel ikke trække helt fra afbryderen? Så skal der alligevel en samledåse hvorfra installationskabel går til downlightkabel?


Tak for al jeres hjælp!


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis