Tæring af centralvarme anlæg

For ca. 15 år siden slukkede jeg for oliefyret. Hele anlægget har siden stået med vand på. Nu har jeg lyst til at fjerne fyr og kedel, men vil bevare radiatorer og rørføring (måske sætter jeg senere et pillefyr op i stedet.

For at få fjernet kedlen er jeg nød til at lukke det nuværende vand af.

Hvordan beskytter jeg bedst rør og radiatorer mod tæring indtil jeg evt. Sætter pillefyret op, -der kan godt gå nogle år?


 

For ca. 15 år siden slukkede jeg for oliefyret.... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke på grund af opvarmning eller andre ting der har forbindelse med fyret, der medfører at vandet er "dødt" . Hver gang man putter nyt vand på anlægget kommer der ilt med. Det medfører en ganske lille tæring, som så forbruger ilten. Derefter er det dødt vand. Naturligvis er det  "mikroskobisk"  bedre at genbruge, men det ville det være hver gang. Og det er vist my vi taler om.

Når man har udsugning i industrien, skal der indblæses tilsvarende opvarmet luft. Vandet i dette opvarmningssystem tilsættes frostvædske. Denne har en god effekt til at bevare rørene.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Grunden til at jeg spørger er at jeg tror at der er en væsentlig forskel. Hvis andre tror noget andet så er det ok for mig. Men hvis det rent faktisk bliver iltet lige så meget ve aftapning som hvis man kommer nyt vandværksvand på så er det jo noget andet end at tro.

Jeg har selv gjort det engang hvor jeg havde puttet glykol i som jeg havde hørt skulle modvirke at termostaterne skulle gro fast. Nu behøver jeg sjældent at lukke alt vand af for at ordne noget på fyret så det er relativt let at fylde på igen med en boremaskinepumpe.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg er da sikkert på at "genbrugsvand" indeholder langt mindre ilt end vandværksvand. Spørgsmålet er om det har den store betydning. Har manden ikke påfyldt vand i mere end 15 år så mener jeg ikke det har nogen som helst betydning. Jeg har aldrig set VVS`r genbruge vand. Hvis det havde betydning kunne man let have et system til det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Min pointe var, hvem gider fylde sort rådden vand på sit anlæg igen, selv om det til en hvis grænse nok ikke bliver iltet ligeså meget ved aftapning og genpåfyldning, som frisk vand.

Men hvis man vil have mindst mulig ilt i nyt vand, tænker jeg man bare kan fylde et kar op med vand og lad det stå natten over inden man pumpede det på anlægget. 

Radiatorvand bliver forresten forbavsende hurtigt sort. En sommer (grundet ombygning) måtte jeg havde vandet af anlægget 4 gange, hver gang var vandet sort, det til trods for at kedel, pexrør og radiatorer var helt nye. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis