Gulvvarme temperatur

Jeg synes tit man hører at ved gulvvarme under trægulv må man ikke komme over 27 C temperatur. Men er det fremløbstemperatur (af vandet) eller er det overfladetemperatur af trægulvet?

Overfladetemperaturen vil vel altid være lavere end fremløbstemperaturen.

/Henrik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er temperaturen på trægulvet der ikke bør overstige 27 °C.

Gulvvarme bliver også komfort mæssig det bedste når det kører ved lavest mulig fremløbs temperatur. Altså så lav en temperatur at man kan holde varmen. Så vil telestater stå åbent i længere tid, og gulvet vil føles jævnt varm. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok. Men der er altså ikke noget galt i at fremløbstemperatur kommer over fx 30 °C? Er der noget typisk max for fremløbstemperatur, fx op til 35 eller måske 40 °C?

Jeg har selv lige installeret gulvvarme med Roth varmefordelingsplader, har stilte jeg først shunten til ca 28 grader. Hvilket betød at rummet ikke kunne blive varmt nok, jeg har rumfølerne sat på 21 grader.

Så talte jeg med vvs'erne som havde opsat shunten, han sagde at det er overflade temperaturen på gulvet som ikke må overstige 28 grader. Og jeg derfor sagtens kunne stille shunten på mellem 35 og 40 grader, efter jeg har skruet op til 35 grader bliver rummene varmet dejligt op

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis