Udskifte oliefyr, med varmepumpe, økonomi.

Jeg har stadig oliefyr, og har kikket lidt på varmepumpe luft til vand, men synes det er lidt svært at gennemskue, og næppe en så god investering som den glade sælger af varmepumpen siger.

Har kikket på en Panasonic kit-axc9he8, som koster ca. 80000 kr. alt incl.

Pillefyr er er ikke en mulighed, det er helt ude af betragtning.

Jeg har et hus på 150m2 ikke super isoleret, men heller ikke helt skidt.

Mit varmeanlæg er rimelig overdimensioneret, og klare det fint med en fremløbstemperatur på 35 grader.

Jeg bruger i snit 1700 liter fyringsolie om året, fyret køre hele året og levere varmt vand om sommeren.

Fyret er ikke kondenserende men modellen lige inden, så virkningsgraden er ca. 96% 

så ud fra det bruger jeg omregnet ca. 16000 kw til opvarmning incl varmt vand om året.

Hvad vil et realistisk bud på strømforbrug til varmepumpen være, vil det være konservativt at regne med det koster ca. 5500 kw i el, at producere de 16000kw varme ?

så vil udregningen være 1700 liter olie 17800 kr. ( dagspris på olie p/t )

Elforbruget til varmepumpen vil så  koste ca 8600 kr. (bruger nu 3000kw så udregnet efter rabat på 0,51 kr kw over 4000 kw)


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har stadig oliefyr, og har kikket lidt på... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tusind tak. Mit valg står lige nu mellem en Panasonic eller Thermia Itec fra Klimadan (bare på Sjælland). Jeg hælder til Thermiaen, selvom den er marginalt dyrere, både i installation og drift (dårligere SCOP). Jeg har dog som du også selv er inde på, hørt fra andre at Klimadan skal man holde i ørene.

Må jeg spørge om der har været nogle specielle oplevelser med dem du vil dele?

Vil lige dele min erfaring om min nye luftvand vp fra Panasonic.

Super lækkert anlæg, husk wifi modul. Den har gode programmeringsmuligheder (ugeprogram)

Eneste punkt hvor Panasonic halter (meget!) det er kontakten/supporten direkte fra Panasonic. Derfor bør du sikre dig at din leverandør har godt kendtskab til Panasonics VP'ere, så du i det mindste kan få hjælp derfra.

Jeg har omstillet mit anlæg fra vejrkompenserende (som er standard) til en fast temperatur. Det synes jeg er meget mere økonomisk. 

Dvs. jeg har min fremløbstemperatur fast på 39 grader (tung gulvvarme) uanset udetemperatur. Vejrkompenserende indstilling kan i perioder skrue fremløbstemp helt op til +49 grader! pga udekulden, men det er også der hvor der koster ekstra meget at lave så høj en temperatur. - Jeg vil tro at jeg sparer 25% i strøm på denne ændring

Mit anlæg bruger 300w(ved +4 grader) -600w(ved 0 grader) i timen for at opvarme 56m2 til 20 grader stuetemp.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis