Udskifte oliefyr, med varmepumpe, økonomi.

Jeg har stadig oliefyr, og har kikket lidt på varmepumpe luft til vand, men synes det er lidt svært at gennemskue, og næppe en så god investering som den glade sælger af varmepumpen siger.

Har kikket på en Panasonic kit-axc9he8, som koster ca. 80000 kr. alt incl.

Pillefyr er er ikke en mulighed, det er helt ude af betragtning.

Jeg har et hus på 150m2 ikke super isoleret, men heller ikke helt skidt.

Mit varmeanlæg er rimelig overdimensioneret, og klare det fint med en fremløbstemperatur på 35 grader.

Jeg bruger i snit 1700 liter fyringsolie om året, fyret køre hele året og levere varmt vand om sommeren.

Fyret er ikke kondenserende men modellen lige inden, så virkningsgraden er ca. 96% 

så ud fra det bruger jeg omregnet ca. 16000 kw til opvarmning incl varmt vand om året.

Hvad vil et realistisk bud på strømforbrug til varmepumpen være, vil det være konservativt at regne med det koster ca. 5500 kw i el, at producere de 16000kw varme ?

så vil udregningen være 1700 liter olie 17800 kr. ( dagspris på olie p/t )

Elforbruget til varmepumpen vil så  koste ca 8600 kr. (bruger nu 3000kw så udregnet efter rabat på 0,51 kr kw over 4000 kw)


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har stadig oliefyr, og har kikket lidt på... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for indput

Jordvarme bliver det nok ikke for mig, vil nødig have hele grunden gravet op.


Vi prøver igen, i morgen --

Nu har jeg ikke set din have, så jeg skal ikke love for meget. Men i dag graver man ikke slangerne ned. De bliver pløjet ned. Det kræver selvsagt en maskine på bælter. Den trækker et smalt sværd en meter nede i jorden gennem hvilket slangen lægges. Skaderne er -efter det jeg har hørt- ret begrænsede i forhold til, hvad man forventer. Rødder på store træer kan selvfølgelig være i vejen, ligesom man ikke gerne skal under fliser mm.

Det er værd at tage et kig på det, synes jeg.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det med at pløje slangerne ned lyder jo en del mere "spiseligt" end at skulle grave..



Vi prøver igen, i morgen --

Det hører fortiden til med jordvarme , der er meget mere varme i luften end der  er nede i jorden i et gennemsnit år , og det udnytter de højeffektive luft / vand varmepumper , det giver jo også meget billigere anlægudgifter, og er meget nemmere at vedligholde og at reperere.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det var også det sælgeren fra Mitsubishi fortalte, men han mente så også deres varmepumpe var lige så effektiv ved -15 gr c, som ved plusgrader, så mistede jeg ligesom tilliden til manden. 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Slettet af mig selv


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Som tidligere lovet, kan jeg nu gøre mit forbrug af el op, idet jeg nu lige præcis har kørt med vores luft/vand varmepumpe i et år.

Huset er ca 300 m/2, som opvarmes til ca 22-23 grader der, hvor vi opholder os mest. Huset er ca. middel isoleret, og lever ikke op til dagens krav for nybyggeri.

20 m2, spisekammer, vinrum og baggang opvarmes ikke, eller kun meget begrænset.

Mit værksted opvarmes heller ikke mere.

Resten af huset holdes på ca 18-20 grader.

Til den opvarmning har vi brugt 11.017,77 kWh.

Udgiften svarer meget nøje til den udgift, jeg ville have haft ved træpiller, når jeg sætter 1 kWh = prisen på 1 kg. træpiller.

Fidusen er så, at jeg ikke længere skal tumle med træpillerne, rense fyr hver 14. dag, slås med den supersonisk larmende askestøvsuger og i øvrigt vedligeholde fyr-installationen.  På den måde lever anlægget helt op til mine forventninger.

Vi har så ikke brugt vore brændeovne og elvarmepaneler i en stor dårligt isoleret udestue ret meget, mindre end vi har gjort før.


Med venlig hilsen
ktm

 

Mange tak for tilbagemeldingen, det lyder da billigt for at opvarme 300m2.

Jeg skal jo på et tidspunkt, have oliefyret udskiftet, så en luft til vand varmepumpe, er da helt klart den løsning jeg vil gå efter.


Vi prøver igen, i morgen --

@ktm

Tusind tak for din tilbagemelding, jeg står selv og skal til at skrive under på køb af varmepumpe. Må jeg stille et par yderligere spørgsmål?

Hvilken varmepumpe mærke/model har du?
Fremløbstemperatur?
Radiator/gulvvarme?
Buffertank?

Den hedder Thermia, som vi har købt via et firma, der hedder Klimadan i Ikast.  Det er flinke folk som skal holdes meget stramt i ørerne.

Fremløb lige nu hvor udetemp. er 3 grader: 42 grader

Det er en blanding af radiatorer og gulvvarme, som en ca. 22 år gammelt, men vel dimensioneret.

Jeg mener ikke, at vi har en egentlig buffertank, men en VVB på vist nok 150 liter.



Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis