Udskifte oliefyr, med varmepumpe, økonomi.

Jeg har stadig oliefyr, og har kikket lidt på varmepumpe luft til vand, men synes det er lidt svært at gennemskue, og næppe en så god investering som den glade sælger af varmepumpen siger.

Har kikket på en Panasonic kit-axc9he8, som koster ca. 80000 kr. alt incl.

Pillefyr er er ikke en mulighed, det er helt ude af betragtning.

Jeg har et hus på 150m2 ikke super isoleret, men heller ikke helt skidt.

Mit varmeanlæg er rimelig overdimensioneret, og klare det fint med en fremløbstemperatur på 35 grader.

Jeg bruger i snit 1700 liter fyringsolie om året, fyret køre hele året og levere varmt vand om sommeren.

Fyret er ikke kondenserende men modellen lige inden, så virkningsgraden er ca. 96% 

så ud fra det bruger jeg omregnet ca. 16000 kw til opvarmning incl varmt vand om året.

Hvad vil et realistisk bud på strømforbrug til varmepumpen være, vil det være konservativt at regne med det koster ca. 5500 kw i el, at producere de 16000kw varme ?

så vil udregningen være 1700 liter olie 17800 kr. ( dagspris på olie p/t )

Elforbruget til varmepumpen vil så  koste ca 8600 kr. (bruger nu 3000kw så udregnet efter rabat på 0,51 kr kw over 4000 kw)


Vi prøver igen, i morgen --
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

forsæt med olie, og skift vvb til en combi til om sommeren på el.. din investering vil tage mange år før den er tjent hjem..

Ja det var jo en mulighed..

Jeg har brugt for 5000 kr olie i de 5 sommermåneder, til varmt vand, og gulvvarme i badeværelset.


Vi prøver igen, i morgen --

ja det er meget, medmindre du bruger meget varmt vand.. "hvorfor bruge penge på gulvvarme om sommeren, de 10-20min man bruger derud ude om dagen er da ikke pengene vejr, medmindre man er rig.." 

Jeg har lige skiftet fra oliefyr til luft til vand.

Om sommeren er det ren el der varmer vandet, om vinteren er det varmepumpen.

Det er nok begrænset hvad jeg har sparet, men jeg er meget glad for at være sluppet af med en stor olietank og et stor fyr som larmede. Nu er her helt stille.

Har fået installeret en kit-axc7he5 mener jeg. Sørg for at købe Wifi modulet med, så bliver du glad og evt. nogle zone temperaturfølere

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Dejligt at høre du er tilfreds..

og tak for svaret..

Jeg har et rimelig moderne oliefyr, som står i fyrrum, det larmer ikke, og en VP vil fylde det samme.

Men ifølge fabrikanten af varmepumpen, er der en tilbagebetalingstid på over 10 år.

Så jeg fortsætter på olie indtil videre.


Vi prøver igen, i morgen --

Obs. med varmepumpe har man el som hovedvarmekilde og så kan man få rabat på de (vistnok) første 4000 kwh. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

@ je_ns

Til ca. 1. februar er det et år siden, at jeg startede vort luft/vand varmepumpeanlæg op, hvorefter jeg kan berette om, hvordan det har fungeret, hvis du er interesseret.

Jeg havde et ellers lækkert og velfungerende pillefyr, en højeffektiv Salamander med en TBmini på. Det fungerede i øvrigt langt bedre end alle de misundelige typer, der mente det var outdated! :-)

Som jeg foreløbig bilder mig ind at kunne se, er udgiften til el nogenlunde det samme som jeg brugte på træpiller, men så slipper jeg for at bære brændsel ind hver dag og rense fyr hver 14. dag. DET NYDER JEG MEGET!


Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Ja du må gerne komme med en update til februar, det vil jeg være meget taknemlig for.

Ved du hvor lang levetid man regner med en varmepumpe har ?

hilsen jens


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har haft varmepumpe -jordvarme- i næsten fem år, og det fungerer fint.

Men mit er i et nyt hus med masser af isolering og gulvvarme overalt. Jeg er meget tilfreds med det. Jeg bruger så lidt strøm, at jeg ikke har glæde af rabatten!!

En varmepumpe har en levetid på 20 - 30 år. Det der slider den er for mange start/stop, så det gælder om at få nogle gode lange køreperioder ad gangen, hvis det er muligt.

Jo lavere fremløbstemperatur du lan klare dig med desto bedre virkningsgrad på din VP.  35ºC er meget fint!

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis