Ujævnt trægulv

Hej LDS

Mit renoveringsprojekt i køkkenet blev mere omfattende end oprindeligt tiltænkt. Det betyder også, at jeg gerne vil være færdig snart. 

Imidlertid kommer der nye overraskelser frem, hver gang jeg "vender en sten". 

Tidligere ejer har hældt noget selvnivellerende beton ud over gulvbrædderne, sømmet en tynd spånplade på med tusind søm, lagt en ny plade ovenpå i form af noget fibercement halløj og afsluttet med vinyl, men kun op til den gamle køkkensokkek så jeg har fjernet det hele. 

Nu ser det sådan ud. Bemærk i øvrigt de røde klinker til højre - der har åbenbart stået en brændeovn der i sin tid.

Jeg vil gerne have vinyl i køkkenet igen. Enten fra rulle eller et vinyl-gulv. 

Hvad er fremgangsmåden herfra? 

Vil virkelig gerne undgå at skulle have gulvet op, evt. rekonstruere strøer og ligge nyt gulv. Gulvbrædderne er i ok stand. 

Tak fordi i læste med.

Mvh

Morten

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har brugt noget tid på gulvfakta.dk og kan se at en smidig løsning på min gulvproblematik kunne være pladegulve med fer og not på alle 4 sider. Det betyder dog at gulvet skal op, men så vil jeg benytte lejligheden til at isolere under med dampspærre på den varme side. Bevares, det er begrænset hvor meget der er plads til uden jeg skal i gang med en større udgravning, men lidt har vel også ret. Det er primært for komfort i forhold til hvor fodkoldt der der.

Hvis i har kommentarer til denne løsning, så sig endelig til. Hvis i har andre forslag der kan bibeholde det eksisterende gulv, hører jeg også meget gerne fra jer. 


Altså hvis du gerne vil være færdig så ville jeg hælde en bunke ny selvnivellerende gulvspartel ud over gulvet  (i en højde der dækker sømmene) også smide vinyl ovenpå det. 



Ask

Der er to begreber som godt kan give konflikt, og der er "færdig snart", "komfort - fodkold.

Den hurtige er som askholme nævner: Selvnivellerende gulvspartel, så er du hurtig færdig. Resultatet er stabilt nok til et nyt vinylgulv, men komforten bliver ikke forbedret.

Ønsker du komfort og ingen fodkolde fusser, er er der ingen vej uden om. Det gamle gulv skal fjernes for at isolerer. Det er ikke det ekstra spadestik der skal graves for at isolerer optimalt der trækker tænder ud - det ser bare sådan ud ved første øjekast. Denne løsning vil du i længden sætte størst pris på.

Du kan undlade strøer og lægge gulvplader direkte på isoleringen som flydende gulv. Husk damp- og radonspærre.

Ved at lægge 2x21mm krydsfiner gulvplader i forbandt der fuldlimes og skrues sammen, får du et stabilt gulv der kan lægges på almindelige polystyrenplader. Alternativt er trykstabile polystyrenplader, men  merprisen overstiger langt det ekstra lag krydsfiner gulvplader.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

I skal da have en afslutning på denne  

B.la. Rantzau's post overbeviste mig om at jeg må have gulvet op, grave ud, forhøje og udjævne bjælkestrøer, ligge isolering og dampspærre for til sidst at afslutte med et pladegulv. Det skulle jeg gerne kunne nå over weekenden.

Tak for jeres input. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis