12 lysstofrør i en trækasse - hvordan?

Hej alle,


Jeg er ny her, og håber der sidder en el-kyndig derude, der kan hjælpe med et lidt usædvanligt projekt.
Inden for den grafiske og fotografiske verden laves UV-bokse, som bruges til at eksponere lysfølsomt materiale.
Jeg vil selv lave en, for så får jeg det, som jeg vil have det, og sparer tusindvis af kroner..
Min (fatte)evne inden for el er ikke stor, men jeg har via div. sider på nettet fundet ud af det grove i projektet;
12 UV-lysstofrør er indkøbt, 18 watt med T8 stik. Dem skal jeg have sat ned i en kasse, og have sat dem sammen med 12 glimtændere og nogle spoler (ballast på engelsk).
Hvilken type spole skal jeg have, og er vedhæftede diagram brugbart?
Derudover; hvilken type stik skal jeg have ud til strømforsyningen, fra den sidste spole, vel...?
På forhånd tak :)


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS Jeg svare ud fra dit spørgsmål om ballast og glimtændere. Det er mere almindeligt nu at bruge HF spoler. De starter hurtigt, giver længere levetid til lysrør og der er ikke nogen flimmer. Til gengæld er de dyrere. 


Her er der et eksempel på en lysrørsfatning med plads til glimtænder.

 Og et eksempel på den fatning der skal sidde i den anden ende Denne type kan bruges til at clipse ind i en plade, hvor der for hver fatning er lokket / boret 2 huller. 

Når de har 18 w lysrør er det vigtigt at du bruger 2-20 w glimtændere.

 Til ballast skal du bruge en på 36 w når nu har 2 18 w rør pr. spole.

Dette er kun eksempler, spolen så jeg f.eks. billigere hos greenline.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Dit diagram viser 4 lysrør, men diagrammet er jo identiske 2 og 2. Så du skal jo bare fortsætte diagrammet. Som du ser samles fase og nulleder og det skal bare føres ud til en stikk. Man kan ikke sige at der er nogen "strømforsyning" i den forstand. Jeg vil næsten tro at du slipper billigst om ved det, ved at købe 6 af disse armaturer og skrue dem op i din kasse, og sætte dine UV rør i. Så må du lægge de ekstra lysrør og glasset til side.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for velkomsten og ikke mindst svaret - det kan jeg absolut bruge til noget - tak for det!

Det kunne nemlig også være en mulighed, hvis jeg kan finde det helt rigtige armatur..
Dog kan jeg få et problem med afstanden ml. rørene, der helst ikke må blive for stor, da belysningen skal være så ensartet som muligt.
Takker.

Annonce

PS: Er en drosselspole det samme som en reaktorspole...?
Og naturligvis samler jeg bare fase og nulleder-ledningerne i et stik til sidst, som jeg så kan montere i kassen..tak, igen.


Drosselspole - reaktorspole - ballast  det er flere benævnelser for præcis det samme. 

I den jeg nævner sidder rørene på en smal metalplade. Hele plasthuset smides væk.

Du skal lige være opmærksom på at lysrør ikke lyser så meget hvis de overophedes. Jeg har sammen med lampefabrikant og lysrørs grossist lavet en undersøgelse i en industrihal. Her var armaturer leveret med 3 rør i stedet for 2 og så skulle man tro at det ville give 50 % lys mere. Men det gav ikke mere overhovedet. Når rørene når en temperatur på 60 grader falder lysudbyttet med 50 %. Så alle armaturer blev monteret om til 2 rørs og der blev så suppleret med nye armaturer. ( jeg så godt en ventilator i diagrammet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så god ventilering skal prioriteres, kan jeg forstå..
Og naturligvis kan afstanden til det lysfølsomme materiale justeres/øges lidt, så lysspredningen bliver større..
Hatten af for din faglighed.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis