Kondens på undertag

Hej


Jeg har et hus fra 1932. 

Der er nyere tag på med undertag osv. Og i den forbindelse er der isoleret på loftet med 400-500mm isolering. 1. Salen er ny renoveret med dampspærre i alle vægge undtaget gavlene. og ekstra isolering i skråvægge osv (200mm)

Helt oppe på loftet har lagt mærke til at der er enkelte steder (ca 5 steder) hvor der er lidt vanddråber på undertaget (se vedhæftet) igår var det i højre side men det er så væk i dag. Og i dag er så i venstre side.. er det “normalt” på den her årstid ? Der er udluftning i undertaget helt oppe ved kip (hedder det hanebånd ?) jeg er lidt i tvivl omkring udluftning nede ved tagrenderne... men mener der er noget. 


Jeg har sat et hygrometer op på loftet og den viser ca 85% og det er jo et højt tal... men der er jo også “åbent” deroppe så vil luftfugtigheden ikke automatisk komme så højt op ? Eller er det en indikator for for at der mangler udluftning ? 

Mvh

Steffan

Hej Jeg har et hus fra 1932.  Der er nyere tag... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Lidt bonus info :-)

Er ved at renovere 1.salen (tæt på at være færdig) 

Jeg mangler at få pudset, malet, døre, inddækning ved vinduer og gulvtæppe. Og i den forbindelse har jeg pillet mine radiatore væk.. så derfor er der ikke noget varme på 1. Salen... kan det måske have noget at sige ? 

Er overbevist om at tagfod er udført korrekt :-) havde tømrer til at lave det dengang. så det er måske et spørgsmål om at få justeret lidt på isoleringen.. ved bare ikke helt hvordan jeg skal komme til det isolering som er på taget... for det er jo under loftet helt oppe på loftet... hvis det giver mening og det kan jeg jo ikke nå. Og alt det isolering er jo bag skråvæggene på 1. Salen så hvordan dælen skal jeg få lavet en spalte igennem alt det. 

Har prøvet at lave en tegning som forklare det lidt bedre :-) 

Jeg har ingen ventilation i mit undertag ved gavlene... dog kan jeg se dagslys nede i bunden af gavlen. Der er et stykke træ der er skruet skævt på. Tror det er fugle-stop ?? Eller måske vindbræt :-) 

 Vil det ikke hjælpe at få etableret udluftning i gavlen  ? Eller er det spild nu hvor der er lidt åben i forvejen Nede i bunden

Havde ikke lioge fanget det med 1. sal. Jeg troede at dine billeder var ned imod tagfoden. Billedet er altså ned imod overkanten af 1. sal. Så lyder det til at være noget lettere at lave, hvis du mener at tagfoden er udført korrekt. 

Et eksempel: Du tager 2 - 3 plastrør 40 - 50 mm i diameter af det billigste du kan finde. Det skæres i passende længde og proppes ned oppe fra i hvert fag. Rørene skæres lidt skrå, så de kan glide af på isoleringen. Husk at binde en snor i hvert enkelt, som fastgøres. Ellers risikerer du at de glider ned. Så holdes afstand imellem undertag og isolering. Prøv at lave det i et enkelt fag og mærk med ansigtet, eller endnu bedre "røgtest" om der kommer en blid luftstrøm nede fra. 

Den metode har jeg selv udført for at sikre udluftning. Jeg har et mere fast undertag, nemlig huntonit plader, men alligevel  

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay det lyder da som en super god ide !

Hvad tænker du omkring det ekstra udluftning som jeg snakker om ? Gavl og over isolering ? 

Annonce

Uanset at undertaget er diffusionsåbent er der typisk anvisning fra producenten af undertaget at der skal etableres ventialtion i 1/500-del af overflade-arealet.

I kip/loft hvor isolering ligger pres i skråvæg betyder det at der ikke kan ventileres nede fra udhæng. Istedet for at ødelægge isoleringen i skråvæggen etableres ventilation typisk vha indsatser/gennemføringer i undertaget såsom monarfol/icoair - som jeg ser billederne er der ingen ventilation i loftsområdet overhovedet. 

Typisk etableres der et stk gennemføring per side per spærfag hvor de monteres skiftevis i top og bund.

Tag en snak med en rådgiver på en rigtig tømmerhandel eller en tømrer der er vant til at lave tage og vis dem dine billeder, de skal nok hjælpe dig med det nødvendige.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er lidt svært at se men der ser heller ikke ud til at der er monteret strammere til undertaget - har i problemer med at det blafrer og larmer når det blæser?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har udluftning i undertaget. De sidder helt oppe i kip (kan ikke ses på billederne) og der er strammere på underteget og nej det blafre ikke når det blæser meget :-)

Det med rådgivning fra en tagkyndig tømrer, er et godt råd. Selv om du etablerer udluftning i bund og top på det øverste loft, har du jo stadig ikke noget luftskifte i skunk. Her kan du måske ikke se problemet men det betyder jo ikke nødvendigvis  at det er ok.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du/i har ret :-) tak for feedback indtil videre :-) 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også