Tilslutning EL spa

Hej GDS.

Skal tilslutte mit spa.

I vejledningen/manualen står at der skal bruges 2 faser, da der både er 3kw varmelegeme og pumpe, ca 4200w.

Der er trukket selvstændig gruppe med 3 faser.

Men på spa er kun 1 fase, 1 nul og 1 jord.

Skal den ene fase så samles med 2 faser i væggen?

Det virker forkert. Nogen kloge el-folk?


Mvh

Nichlas


går det galt, så henter jeg manualen :-)
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må absolut ikke samle 2 faser i væggen. Så ryger sikringerne omgående.

Varmelegeme på 3 kw plejer at skulle tilsluttes 2 faser - altså 400 v. Din pumpe kan udmærket køre på 1 fase og 0, altå 230 v. 

Kan du ikke lægge monteringsvejledning og diagram ud - evt. om foto.


Søren O

Der står intet andet i monteringsvejledningen end "2 faser".


Som det er nu, går den ene fase ind i en dåse og samles så med pumpe og legeme.


Jeg kunne installere en ekstra ledning, som så går specifikt til pumpe og specifikt legeme?

Så får de hver deres fase og samles i nul og jord?



går det galt, så henter jeg manualen :-)

Er der ingen mærkeplade, hvor tilslutningsspændingen er anført? Der er den mulighed, at tilslutningsspændingen er 400V, så passer monteringvejledningen. Farverne på dit tilslutningskabel er formentlig Brun, Lyseblå og Gulgrøn. Den lyseblå kan godt bruges som faseledning. En pumpe kan godt være konstrueret til 400V. Det er kun, hvis der skal bruges en nul, at den bør være lyseblå. Kan du ikke lægge et billede af tilslutningsdåsen ind i et indlæg?


fase

Her er et billede af dåsen på spa'en.

1 blå, 1 rød og 1 jord.

Vejledningen står der ikke andet end at hvis der er 3kw varmelegeme så skal der 2 faser, 16amp, 50/60hz.

Det er et dynamic 150L fra spakompagniet.


Hvis både blå og rød bruges som fase - hvor faen er nullen så?

Har lige haft det kørende med 1 fase. Gik fint. Den varmede vandet. Men virkede som om trykket på pumpen var sparsomt.

Er det ikke nemmere at jeg trækker en ekstra ledning, så pumpenog legeme får hver deres fase?


går det galt, så henter jeg manualen :-)

Du må have fat i din forhandler. Så må han skaffe dig en ordentlig vejledning. 


Søren O

dette er fra manualen:

Spa uden varmelegeme 230V - 1 Fase 50 - 60 Hz 1200 W 10 Amp 

Spa med 3 kw varmelegeme 230V - 2 Faser 50 - 60 Hz 4200 W 16 Amp 

Spa med 6 kw varmelegeme 400V - 3 Faser 50 - 60 Hz 7200 W 16 Amp

jeg læser det som om man køber et spa uden varmelegeme og så til køber man et varmelegeme som "ekstra udstyr"

Kan du se om der står 230v på varmelegemet eller hvad der står på klemmerne til denne?

Hvis varmelegemet skal tilsluttes 2 faser, så er det 400 V.


Søren O
nichlasriise skrev den 12-11-2017 18:01:12

Her er et billede af dåsen på spa'en.

1 blå, 1 rød og 1 jord.

Vejledningen står der ikke andet end at hvis der er 3kw varmelegeme så skal der 2 faser, 16amp, 50/60hz.

Det er et dynamic 150L fra spakompagniet.

Hvis både blå og rød bruges som fase - hvor faen er nullen så?

Har lige haft det kørende med 1 fase. Gik fint. Den varmede vandet. Men virkede som om trykket på pumpen var sparsomt.

Er det ikke nemmere at jeg trækker en ekstra ledning, så pumpenog legeme får hver deres fase?

 Du har anført at belastningen er 4200 W. Det betyder at strømmen er 18,3A, så 16 A er i underkanten for at sige det pænt. Du skriver at brun og blå bruges som fase, hvor er så nullen. Hvis spændingen skulle have været 400V, havde den blå været fase og der havde ikke været brug for en nul. Du må ikke selv trække en ekstra ledning. Det er for øvrigt heller ikke nødvendigt, fordi du kan nøjes med en ekstra klemme i tilslutningsboksen, og sætte de to brune i hver sin klemme. Nullerne skal stadigvæk være fælles. Tilslutningsboksen er i øvrigt ulovlig, idet der er lavet huller i den til fastgørelse. Dåsens tæthed er derfor ikke mere som tiltænkt. Klemmerne er heller ikke brugt som beregnet, idet de er beregnede til fastgørelse på et stykke DIN skinne, og de sidder løst i boksen. Det betyder at siden på klemmerne kan løsne sig og give anledning til kortslutning. Det gør også den lovpligtige CE mærkningen (hvis der er nogen) ulovlig. Tilslutningsledningen skal selvfølgelig være mindst 4 X 1,5 mm.


fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis