Tilslutning EL spa

Hej GDS.

Skal tilslutte mit spa.

I vejledningen/manualen står at der skal bruges 2 faser, da der både er 3kw varmelegeme og pumpe, ca 4200w.

Der er trukket selvstændig gruppe med 3 faser.

Men på spa er kun 1 fase, 1 nul og 1 jord.

Skal den ene fase så samles med 2 faser i væggen?

Det virker forkert. Nogen kloge el-folk?


Mvh

Nichlas


går det galt, så henter jeg manualen :-)
Hej GDS. Skal tilslutte mit spa. I vejledningen... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

De blå skal du holde "fælles".

De brune tilslutter du til hver sin fase fra væggen, og dermed fordeler du lasten så dit varmelegeme kommer på én fase og din pumpe på den anden, og dermed holder du dig under 16A på begge dine faser, og nullen ender i en sum-strøm der også er under 16A grundet de forskellige fase-vinkler.

Du skal som minimum have 4x2.5 kvadrat, da du kun må ligge 13A i en 1.5 kvadrat, men det ligner det også at du allerede har trukket frem, ud fra billedet.

Så du skal have en sort eller grå med over til spa-klemkassen, og tilslutte den til den anden brune ledning, og så skal du have lavevt din klem-kasse lovlig vha. en din-skinne eller skifte over til en stribe samlemuffer beregnet til 1.5-2.5 kvadrat.


 

Hej igen.

Tak for indspark.

S.Fabrin - jeg skrev vidst ikke at både brun og blå var fase. Det var vidst en anden :-)

Det er samlet som ovenstående. Trak en ny fase ind i spa'ens membrandåse, så pumpe (5,8A) og varmelegeme (13A) fik hver deres fase, og selvfølgelig deler nul og jord.

Der er selvfølgelig trukket 2,5mm2 frem til både kraftstik og fra kraftstik til spa'ens membrandåse.




går det galt, så henter jeg manualen :-)

Du forholder dig slet ikke til den ulovlige installation i dit spabad. Jeg håber ikke, at du kommer til at opleve det scenarie, hvor installationen er skyld i uheld med spabadet.  Jeg har heller ikke skrevet at både brun og blå begge er faser, men jeg har skrevet, at hvis tilslutningen var 400V kunne den blå være fase. I øvrigt synes jeg at du burde rette henvendelse til firmaet og beklage dig over den ulovlige installation på badet.

Du skriver også at du har trukket en ny fase ind i spa'ens membrandåse. Jeg håber, at det betyder, at du har skiftet kablet ud med et nyt.


fase

Ah, så er jeg med.

Både pumpe og legeme er 230v, så ja, der er noget galt med den installation der var på badet.

Helt nyt kabel med ekstra leder - kan du uddybe?

Lige nu har jeg trukket et ekstra kabel ind hvor kun 1 leder bruges. Hvad er forskellen? Alt er 2,5mm2?


går det galt, så henter jeg manualen :-)
nichlasriise skrev den 13-11-2017 09:59:50

Ah, så er jeg med.

Både pumpe og legeme er 230v, så ja, der er noget galt med den installation der var på badet.

Helt nyt kabel med ekstra leder - kan du uddybe?

Lige nu har jeg trukket et ekstra kabel ind hvor kun 1 leder bruges. Hvad er forskellen? Alt er 2,5mm2?

 Du kan ikke løse dit problem ved at trække et nyt kabel og så kun bruge en af lederne. Du er simpelthen nødt til at købe et stykke kabel med 4 eller 5 ledere i og så bruge de 4 ledere, som er nødvendige for at kunne tilslutte dit spabad. Den evt. tiloversblevne leder afsluttes med en samlemuffe.  Du må ikke bruge to kabler, fordi samtlige ledere skal være indenfor samme kappe. Den måde, du har gjort det på, er simpelthen ulovlig.


fase

Jeg takker for informationen.

Jeg indkøber et ny gummikabel 2,5mm2 med 5 ledere.

Må man bruge installationskabel frem til dåsen i stedet for gummikabel. Det har jeg nemlig liggende.


går det galt, så henter jeg manualen :-)

I stedet for gummikabel ville jeg købe noget af det kabel, der er beregnet til f.eks. tilslutning af komfur (5X1,5). Du må ikke bruge installationskabel.


fase

Modtaget - jeg troede dog det skulle være 2,5mm2 når det er 16amp


går det galt, så henter jeg manualen :-)

I den faste installation skal det være 2,5mm2, men tilledningen kan godt være 1,5mm2. 


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis