el-forbindelse til vaskemaskiner

En trefaset gruppe 16A skal forsyne både enfaset vaskemaskine / opvaskemaskine og tørretumbler, og skal forbindes til 2 stk stikkontakter med jord, men uden afbryder

Stikkene forbindes til hver sin fase, så begge maskiner kan anvendes samtidigt. Der er fungerende hfi- relæ og jordforbindelse i installationen

Der er tilførsel fra 1 stk 5- leder kabel 2,5 mm2

Må installation med 2 stikkontakter og 2 forskellige faser, en fase til hvert stik, foretages i et 2 modul underlag, der er ikke skillevæg mellem modulerne i underlaget. El forsyning fra et 5 leder kabel. Der er 2 stikkontakter med forbindelse til 2 faser i samme underlag uden adskillelse

Skal der anvendes 2 underlag og evt. 2 kabler, et kabel til hvert underlag?

Er kapslingsklasse IP20 tilstrækkelig til stikkontakter og underlag, hvis de installeres ved en vaskemaskine / opvaskemaskines tilslutningsslange til maskinen, og skal stikkontakter og underlag længere væk end 60 cm fra tilgangsslangens forbindelse til maskinen, evt. hvor langt væk?

Maskinerne er på typeskiltet mærket 230 volt 10 A. Installationen er forsynet med 3 x 16A sikringer, skal 2 af sikringerne skiftes?

Der må vel ikke anvendes forlængerkabel til en vaskemaskine?


LX
En trefaset gruppe 16A skal forsyne både enfaset... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu har du ikke skrevet noget om, hvilket fabrikat vaskemaskine, det drejer sig om. Men normalt kan man ved at skrue to skruer ud komme til at løfte toppladen af uden brug af megen vold. Hvis skruerne sidder bag på maskinen kan man tit, efter skruerne er fjernede, løfte toppladen lidt og skubbe fremad. Samme system kan bruges, hvis skruerne sidder i siden.

Hvor i indlæggene er det nævnt, at du ikke bruge hun- og hanstik i din forbindelse til vaskemaskinen?

Du må ikke lave forbindelsen med en dåse skruet fast på væggen og samlemuffer. Kunne du ikke sætte et billede af din opgave ind i dir næste indlæg?


fase

Tidligere svar fra Elmand: Vaskemaskiner, opvaskere, komfurer emhætter lamper m.m. må tilsluttes til faste klemmer. Det er stort set det samme hele vejen rundt. Det eneste der kræves er at der er en afbryder foran (med visse specifikationer) Det kan så være gruppeafbryder.

Elmand: Grunden til at der brugsforvirringen står, at der ikke må bruges forlængerledning, er at mange forlængerledninger er med et mindre kvadrat f.eks. 0,75 mm2

Har jeg misforstået noget, og må der anvendes en forlængerledning med 1.5 mm2 kobbertværsnit sammen med han- og hunstik til forbindelsen fra afbryderen ?

Afbryderen er en 3- faset med tilslutning fra skrueklemmer 3 x16 A sikringer


LX

Jeg svarer på dit spørgsmål fra 15/11 11.20 om vaskemaskiner med store varmelegemer på tilsluttes til faste klemmer. Det forenkler jeg til at der er der rigtig meget der må tilsluttes til faste klemmer. 

 Man må ikke samle tilledning i en dåse, det er kun tilladt ved fast installation. 

Den med forlængerledning tror jeg der er svaret tilstrækkelig på fra flere sider. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu skal jeg forsøge at skære det ud i pap til dig, og dette skal ikke forstås som næsvisheder eller nedladenhed, men for at forenkle det for dig:

  • Din vaskemaskine skal forsynes af en stikkontakt i det rum den står i.
  • Du må selv vælge om du vil lade schuko stikproppen sidde på din vaskemaskines ledning, eller skifte den til:
    • en 3-benet dansk stikprop. Må du selv gøre.
    • et 5-benet kraft stik af den gamle flade type, hvis du har sådan et kraftstik disponibelt i det rum din vaskemaskine står i. Skal en elektrikker gøre.
    • et 3-benet rundt CEE stik (typisk et blåt når det er til 230V). Må du selv gøre.
    • et 5-benet rundt CEE stik (typisk rødt, da det er til 400V, men også kan bruges til 230V). Skal en elektrikker gøre.
    • fjerne stikproppen og tilslutte ledningen direkte i skrue terminaler i et kraft udtag uden stik. Skal en elektrikker gøre.
    • fjerne stikproppen og tilslutte ledningen direkte i skrue terminaler i et 230V udtag uden stik. Må du selv gøre.
  • Har du ikke en stikkontakt eller kraftstik disponibel i det rum din vaskemaskine står, skal du have etableret en ny stikkontakt til din vaskemaskine. Det skal en elektrikker lave til dig, da du i dette tilfælde sikkert også skal have lavet en ny gruppe i din strømtavle.
  • Er det i et vådrum er der særlige krav til placering og kvalitet (IP klasse) af stikkontakten.


Definitionen på en "forlængerledning" er at den tilsluttes med et han stik i forsynings enden, og et hun-stik i forbruger enden. Tværsnittet på ledningen i en forlænger skal du tage hensyn til hvor stort forbrug den kan forvente at skulle trække.


Så alt i alt, så skal du igang med at kontakte en elektrikker ud fra alle dine spørgsmål at vurdere, og få ham til at lave en ny gruppe med et udtag/en stikkontakt til din vaskemaskine i det pågældende rum.


 

Jeg har med interesse læst denne tråd, og så melder der sig et spørgsmål. Der tales om stikkontakter på en 16A gruppe, er det overhovedet lovlig i en almindelig husinstallation, jeg har altid troet at der ikke måtte trækkes stikkontakter ud fra en kraftgruppe, hvis sikringerne var større end 10 A. Hvad er det rigtige?

Det er fuldt lovligt at lave stikkontakter på en 16A gruppe, når der bruges stikkontakter, som  er godkendt til 16A. Stikkontakten er uden afbryder, fordi afbryderen så også skulle godkendes til at bryde 16A. I "gamle dage" for nogle år siden var stikkontakter beregnet og godkendt til 6A AC og DC (jævnstrøm), så blev grænsen hævet til 10A AC og senere til 13A. Kontaktpunkterne i en 16A afbryder er større end til en 13A afbryder, for de skal være i stand til at føre og bryde 16A også ved en faseforskydning mellem spænding og strøm.


fase

Jeg har også et par spørgsmål om montage af VVS der skal levere vand til en vaskemaskine

I hvilke situationer skal VVS materiel være godkendt til drikkevand ?

Skal det altid være godkendt f. eks også i forbindelse med en vaskemaskine eller spulehane ?

Må en kontraventil være fælles for flere aftapningssteder ?

Skal den monteres til et blandingsbatteri, jeg synes ikke, jeg set kontraventil i mit blandingsbatteri ?

Hvor langt fra aftapningsstederne må en kontraventil monteres, er der et største afstandskrav ?

Bortset fra, at kontraventilen skal monteres før tilslutningentil det offentlige drikkevand


LX

I hvilke situationer skal VVS materiel være godkendt til drikkevand ?

Altid, når forsyningen er fra offentlig vandforsyning. Om det gælder, hvis forsyningen er fra eget vandværk, er jeg ikke sikker på.

I installationer, som er lavet før kravene til kontraventiler, blev indført, er det ofte lavet på den måde, at der sidder en fælles kontraventil lige efter vandmåleren. En udvendig spulehane skal være forsynet med kontraventil.




fase

Spulehanerne er monteret indvendig i ejendommen, jeg tror nok vandværket er offentligt

Skal der være kontraventil efter hver eneste spulehane, det er en ret ny montage i en gammel ejendom. Må en enkelt kontraventil være fælles for alle vandhaner ?

Er den kontraventil, der sandsynligvis findes efter vandmåleren, tilstrækkelig til hele installationen  i  ejendommen, der kan vel løbe vand direkte fra den ene vandhane til de andre haner, hvis ikke der er monteret en kontraventil efter hver eneste vandhane ?

Den ene af 2 spulehaner er forbundet til en vaskemaskines tilløbsslange, den anden er ikke forbundet til en slange endnu, men de har fælles vandrørsforbindelse fra et tee

Hvor langt væk fra hanerne må kontraventilen eller kontraventilerne være monteret, eller

skal de monteres lige ved hanerne ?


LX
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis