Reparation af hul i væg

Halløj! 

Inforbindelse med at jeg har fået flyttet nogle stikkontakter, er der kommet nogle huller i væggene. Væggene er gips (+ glasfilt). 

Hvad er den rigtig rækkefølge, for at reperere hullet? 

Der skal selvfølgelig et stykke gips som passer til hullet, hvor den derefter skal skrues fast i en træliste. Så langt er jeg kommet. 

Herefter skal der spartles, cirka 2 gange indtil det er jævnt med resten af væggen. Derefter pudses så man fjerner riller osv. 

Er der så nu, at man skære et stykke filt, og limer på? Og hvad så bagefter? Er det så kun maling eller er der andet man skal gøre for at skjule den kant der kommer fra filten? 

På forhånd tak!

Mvh Danny.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lad være med at sætte filt på. Man kan alligevel ikke se de på så lille et område.

Mal direkte på spartelmassen.

Hvis du vil have filt på, så kan kanten slibes forsigtigt med fint sandpapir, når det er helt tørt.

En krøllet avis i hullet med spartel uden på. Slibes plant og males.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

medmindre hullerne er meget store kan du om Gregeren skriver bare putte noget fyld af en art i hullet. Evt. med hønsenet udenpå.

I forhold til udseende så er et trick jeg har fået af en maler, at man bruger grov sandspartel, også sliber man både den og lidt af filten rundt omkring. 

Den lidt mere grove strukture i grov sandspartel fremfor fin passer godt med den minimale mængde struktur der er i filt og vupti så er reperationen ganske usynlig medmindre den sidder lige i øjenhøjde


Ask

Tak for svarene! :-) 

Hullerne er ca 20x10 i størrelse og er helt nede, få cm over fodpanelerne så de er ikke i øjen højde og nej det er ikke fordi de behøver være 100% ens med resten af væggene. Meeeeen jeg er typen der ligger mærke til detaljer og fejl (specielt når jeg ved at de er der) så vil gerne have at jeg laver det således så jeg nærmest slet ikke kan se forskel på det lappet hul og resten af væggen, også når jeg kigger direkte på det.

Jeg forsøger med lidt grov sandspartel/pudsning/maling :-)  så må jeg tage den derfra. 

Jeg håber de 20x10 er mm og ikke cm... 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

20x10 mm stikkontakter? ;-) 

Som jeg skrev i første indlæg er hullerne kommet fra at jeg hat flyttet nogle stikkontakter (i det her tilfælde er det dobbelt-stikkontakter med afbryder) og der er derfor kommet nogle huller på ca 20x10cm størrelse. 

Så kan jeg bedre forstå du overvejede at lappe med gips. 



Ask

Nå nu du ved hullet er så stort, vil du stadig anbefale Grov sandspartel og så male? Eller vil du anbefale glasfilt også?

Jeg ville stadig anbefale den grove sandspartel. Jeg har brugt det nogle steder hvor der var kommet nogle grimme buler i filten (det var første gang jeg satte filt op). Nogle af den var ganske lange. Der var fremgangsmåden.

Skær bulen op og slid den ned. 

Spartel med grov spartel over hele området.

Slip ned igen.

Mal

Det er helt usynligt nu


Ask

Fedt man. Jeg forsøger :-) tak for tippet! 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også