Hvilken tagsten skal man vælge

Skal man vælge tegl eller betontagsten til sit hus på landet, hvilken sten har længst levetid og holder sit udseende bedst . Hvad er nemmest at lægge op, og hvad er prismæssigt forskellen på alm. tegl, glaseret tegl og betontagsten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Valg af tagbelægning er meget vigtig del, da det er husets sol/vind/regnskærm og ikke mindst holdbarheden af belægningen heraf.
Størstedelen af de dansk tage har en forfærdelig forfatning pga. urenheder i luften, her også mos, især på de nordvendte sider gør tagene grimme og fugtige.
Min anbefaling er derfor, vælg en glasseret tegl fra Tyskland, en som er lavet i keramikler, prisen ligger netto pr/m² excl. moms, undertag og oplægning på 175 kr.
Et valg af en betontagsten vil efter ca.5 år se ud som et på 3o år, men den glasserede tegl, vil selv efter 3o år se ud som ny. Tænk også på ved evt. salg vil prisen den glasserede tegl også have betydning, prisen på huset vil være noget større.
Valget af den "Tyske" glasseret tegl vil ikke give vedligeholdelsesomkostninger i en-to menneskealdere.

------------------
Poul Erik

PE

Hej

Jeg er enig med Poul Erik, men der findes også som alternativ til de glaserede teglsten nogle typer der er enten engoberede eller ædelengoberede.
Disse har den fordel at de ikke skinner så meget så de ikke tager magten fra huset rent arkitektonisk.
Prøv f. eks. Nibra de har alle varianter.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Det er da muligt at de glaserede tage holder sig pæne længere, men hvad med det visuelle ???

Et gammelt hyggeligt landarbejderhus et jo ikke det rette underlag for en glaseret tagflade, her kommer en alm beton eller tegl til sin ret. Det passer sig arkitekonisk meget bedre sammen. Men snakker vi om en større stationsbygning eller en proprietær ejendom eller en overlæge patrisier villa så ser jeg da gerne en glaseret tagflade.

Vi har netop bygget et nyt 1½plans hus i 50'er stil men med et par enkelte mere moderne elementer og her har vi valgt en rødtegl. I vores kvarter er der opført en masse etplansvillaer i vinkel og med enten sort beton (billigst) eller glaseret (vi er vel økonomisk oven på) og mange af disse ville have gjort sig bedre med et tegltag, men snag er jo meget forskellig...

Tænk på hvad der klæder DIT hus og vælg efter dette, huse fra forskellige perioder har forskellige stil arter og de gør sig bedst at holde sig indenfor stilen til det enkelte hus...

Venligst smile wink smile Njord

MVH Njord
Hej
Jeg er enig med Njord i det arkitektoniske og derfor min henvisning til de engoberede tagsten som nok fremstår med samme overflade som et nylagt betontag men bibeholder nok udseendet i mange flere år.
Hold jer til et teglstensproduket med lavest mulig fugtoptagelse, det vil sige vend især blikket mod tyske produkter.

------------------
www.orla-nautrup.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis