Sikring af skotrende med bølgeeternit mod adgang for mår

Jeg har to skotrender på mit T-hus (på hver side af den ”lodrettestreg i T’et), belagt med B6 Cembrit bølge eternit plader. Jeg har kæmpet med en mår, der tidligere gravede skumbølgeklodserne (Cembrit T3 profil) ud, og kom ind den vej.

Måren er væk nu, men hvordan hulen får jeg lukket effektivt for at den ikke kommer ind igen?

Cembrit laver til skotrenderne kun de bløde skumbølgeklodser, som måren let får kradset ud.

Til tagfoden findes plastudhængsklodser, men de passer ikke til skotrenden, der har længere og skrå bølger.

Dertil findes der nogle Cembrit fuglegitre af bånd med"fingre", som man normalt bruger på tagfoden. Dem kunne jeg måske prøve at sømme eller skrue på med den flade side nede i skotrenden, og fingrene op i bølgerne, men i så fald skal de fæstnes ude i selve skotrenden, som derved med stor sikkerhed bliver utætte i søm- eller skruehullerne.

Jeg har spurgt en tømrermester om hvad de professionelle gør, men her var der ingen hjælp at hente.

Jeg har prøvet med et langt "rør" af hønsenet, der monteres på langs af skotrenden i siderne under bølgeudhænget over skotrenden. Men skal det være "højt" nok, bliver det også bredt, og så får jeg ikke plads til skumbølgeklodserne bagved. For uden dem, vil regn, sne og småblade blæse igennem hønsenettet.

Jeg kan ikke være den eneste husejer i landet, der står med dét problem, men hvem har løsningen på noget som er så stærkt og fast at en mår ikke kan fjerne det, og samtidigt tæt for regn, sne og blade - og gerne én løsning som er afprøvet i praksis, - selvom alle reelle råd naturligvis er velkomne.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes noget "kit" i store pølser der bruges til tagsten. Kan ikke lige huske hvad det hedder. Det formes og bruges netop til skotrender. Det kan du købe i en trælast - mener dog at der er "ret dyrt" men absolut en mulighed.


Søren O
har desværre ikke nogen god løsning men har samme problem. Er der nogen med gode forslag
Evt sætte en skrue eller 2 i, i hvert bølgetop behøves ikke at gennembryde plade, du kan sætte et mærke ud for hver bølgetop og pille pladen af sætte 2 skruer der ikke når toppen af pladen. Det vil virker som tremmer i et fængsel. 
På et tidspunkt går skotrenden vel et hak opad, og på det høje har du jo ingen vand.Eller lidt længere inde er der måske en lægte på langs nedad.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Folkens,Jeg beklager - at den gode stil ville have været at komme tilbage her når man har fundet løsningen på eget problem. Om forladelse - for her kommer løsningen!Indledningsvis var jeg forbi mfrosts forslag om at sætte skruer op som tremmer, men én i hver top er langt fra nok. Kan du skubbe et hønseæg ind - kan en mår også komme ind.
Men løsningen hedder en "mårsikring" fra firmaet Bygtjek; se: http://bygtjek.dk/produkter/musestop/
Den monterer man op langs skotrenden i begge sider, og lader tænderne vende ud af, som så følger bølgedalene op og ned så smukt. Ved at de peger ud af - kan måren ikke komme ind - får "fingerne" lige snotten og trækker sig nok væk. Skulle den være kommet ind et andet sted - vil den kunne slippe ud - fortalte firmaet mig omkring monteringsvejledningen.
Jeg valgte dertil at sætte en række skumklodser bagved, så fygesneen ikke kommer ind.
Sikringen slåes i med alusøm.
Oppe i toppen flettes fingerne sammen, som når man laver julehjerter.
Det har nu siddet der i to år - og "no mår any longer"!
Se billederne fra monteringen.

Hej Jepp. 
Nesten samme problem for mig,bortset fra at det er tagryggen. Tror du samme løsning kan bruges her?

Bruger flade tagryg plader på bølgepladerne.

Mvh
J
Hej Joko,
Ja, det vil jeg mene, men det bliver en lidt avanceret løsning.
Jeg mener at tagrygningerne findes i to bredder, hvor du så skal bruge den brede for at der er plads nok.
Jeg forestiller mig at du skal montere “fingrene” indvendigt og under tagrygningen med fingrene udad og nedad, så de fordeler sig ned i bølgerne.
Udfordringen bliver at montere fingrene på tagrygningen. Her ville jeg bore nogle 5-6 mm huller i fingrenes flanger, og samle dem med en rustfri maskinskrue, skiver og møtrikken indvendigt. For ikke at få for mange skruer, men kun hver 15-20 cm bør du forstærke trykket på flangen med en liste. Her kunne jeg foreslå en ca 8*15 mm alu gardinskinne, som har en stærk firkantprofil. Og så fuge udvendigt eller en tagpapskive under for at tætne.
Og så en skumklods yderst.
Hvis det ikke er til skotrenden hvor, der er meget forskellig afstand, men kun til en lige tagryg så findes der også disse plastic-bølge-lister, som man normalt bruger i tagfoden istedet for de bløde skumklodser. Dem kunne du måske også bruge ved at montere dem omvendt under tagryggen som beskrevet ovenfor med skruer og måske også en forstærkningsliste.
Held og Lykke!
Takker for indspil. Tror jeg går for en løsning i stil med den du skitserer.

Mvh
Joko
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis