lampetilslutning 70er hus

Hej

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med følgende problem. Jeg skal sætte en lampe op i kælderværelse. Lampen skal i andet udtag på samme nummer to på samme enkeltafbryder. Første udtag virker fint (forbundet til sort og blå i muffer, mens de fire hvide ledninger blot er samlet i muffe), men jeg kan ikke få nummer to til at virke. Her er der 2 hvide ledninger (forbundet i muffe), 2 sorte ledninger (ligeledes i muffe) og en orange. Jeg regnede med, at lampen skulle forbindes til sort og orange (i mangel på blå), men det virker ikke (jeg har tjekket pærer + alle forbindelser flere gange). Forsøgte mig så frem. Lampen lyser fint, hvis jeg forbinder den med hvid og sort, men så kan den ikke slukkes. Det var den eneste kombination, der gav en effekt (første udtag virker stadig, uanset hvad jeg gør). Er der nogen bud på, hvad jeg gør forkert?

Bedste hilsener

Jesper


JS
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Du har angivelig en ældre installation fra dengang man brugte sort til Nul og Hvide til faser. Så havde man andre farver til tændledninger. 

Så 1. lampe lyser på Sort ( nulleder ) og blå (tændledning ) 

Skal 2. lampe så tænde samtidig som den 1. Og på den samme afbryder ?? Får så skal den orange jo komme fra denne afbryder, eller samles med den blå ved 1. lampe. 

2. lampe skal på sort og orange. Når du sætter den på den hvide så vil den lyse hele tiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis