Altan med glas bund. Hvem laver glas til det?

Jeg arbejder lidt med at planlægge og konstruere en altan. Da den ikke må tage for meget,lys fra spisestuen under er min ide at lave en glaskunst i altanen... altanen bliver nok ca 2 meter dyb og 6-8 meter bred.

Jeg forestiller mig at lave et passende antal stålspæt hvorpå glaspladerne monteres. Umiddelbart vil de måske skulle være 50-60 cm brede og lægget på et neopren bånd og have en fræset reces hvor en stålskinne kan fastholde pladerne med skruer... glaspladerne skal naturligvis være hærdede, men hvem laver den slags?

Og hvad med dimmensioneringen, hvor tyk skal glaspladerne være? Hvilken belastning skal man dimmensionere et altan gulv efter, regnet i kg / kvm?

Gelænderet skal enten være galvaniserese rammer med en glasplade i hver. Eller i ren glas... og igen er apørgsmålet hvor tykke, og hvem laver sådan noget....


Mvh Njord


MVH Njord
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har tidligere været i dialog med LE glas omkring nogle løsninger med glasvægge. De har også et produkt til gulve, prøv at tage fat i dem https://www.leglas.dk/gulvglas-trappeglas/ alternativt find en forhandler af LITE-FLOOR tættere på dig :-)


Ask

En 2m dyb altan? Hold da op. Vil du stille den på ben eller har du så seriøst en mur til at hænge den? Du skal have en pæn dimension af glas for at kunne stå på den. Glas er ikke lige det letteste materiale. Har du regnet på konstruktionen? Kan du udføre den iht. EN 1090?  

Schott, Saint-Gobain, Pilkington... De kan det grej. Giv dem et kald.
Som lille glarmester ville jeg ikke røre på glas til altanbund uden at have en 100% forleverandørgarantie. 

Vær opmærksom på at lamineret hærdet glas i dimensioner til at du kan stå på 50 cm spænd få ret lavt transmissivitet - medmindre man går højt op i glaskvalitet - Sådan noget clear glas finder anvendelse hvor sikring skal være i top (BR6) og det ikke skal kunne ses - staatsministeriet, nationalbanken, ambassaden i Islamabad mv. 

Gelænderglas skal være hærdet og lamineret. 4mm float er ikke nok. Vær omhyggeligt med ophæng - selv indeni et shoppingcenter får man spontanbrud pga. termospændinger.
Gelænderglas er noget du kan få hos den lokale glarmester inkl. beslag. Det ser mere gennemsigtigt ud end ballustre cc 120 mm - men der kommer ikke mere lys igennem. 

Kender du Pilkingtons håndbog? 

https://www.pilkington.com/~/media/...dansk.ashx

 

Ideen fejler ikke noget, men det bliver nok danmarks dyreste altan

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for Pilkonton håndbogen. Tror den kan være ret nyttig...

Om det er Ok med alm glas eller om det skal være "low iron" glas ved jeg ikke.... Men ideen er at det laves i relativt smalle baner, og hver bane ligger på en stålbjælke, men et neopren lag imellem. Og banerne så fastspændes til denne bjælke med et beslag.... Detail konstruktionen er ikke lavet endnu...

Det bliver en altan der på den ene side spændes op mod muren, et fladjernes profil med ører hvor bjælkerne står på og spændes op i mod. Plus en langsgående bjælke i fronten der står på de nødvendige stolper.

Og jo glasløsningen er helt sikkert ikke gratis... Men også lidt unik..... Det er jo heller ikke sikkert det bliver denne løsning.. Tanken er bare lidt lokkende :-)



MVH Njord

Vildt spændende projekt og jeg vile ikk være bekymret over at vælge n glasbund jeg har set den i towerbridge, London der skulle være en stor en i Eiffeltårnet nu for at nævne nogle kendt steder, men du kan jo prøve at google “glass floor balcony” og  vælge billeder det giver ret mange gode ideer som du sikkert kan designe din egen ud fra.

Annonce

Kan ikke lade være med at smile lidt.... tower bridge, eiffeltårnet og njords altan. I samme indlæg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Bare husk når du laver ståldelen at stålet skal være CE mærket i henhold til EN1090, dvs virksomheden der skal lave levere det skal være godkendt til det - så er ikke nok at man bare selv kan svejse det sammen 😉

Hej.

I denne pdf, beskrives krav og regler om brug af glas i værn. Dimensionering, glastype, sikring af glas mod nedfald og  hvordan kanter på glas skal udføres m.m. 

http://www.glasindustrien.org/media...2008_2.pdf


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men vil da også lige komme med mit eget indput. Hvis det stadigvæk har en interesse, kan du kigge på det finske mærke Lumon. Lumon laver glasløsninger til altaner og terrasser. Det kunne være at de kunne hjælpe. Hvis det er kan du læse mere om dem her.

https://lumon.com/dk/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis