Udskiftning af stern (build-up tag)

Hejsa


Jeg skal have skiftet min sternbeklædning på en tilbygning. Da brædderne er godt møre.

Samtidig skal der lægges nyt pap på taget (det må jeg nok betale mig fra, desværre)

Jeg ville gerne skifte de gamle klassiske sternbrædder ud med en eternitbeklædning.

Er arbejdsgangen blot at brække de gamle brædder ned, og så skrue eternitplader (i rette højde) op på spærenderne?

Eller bør jeg først sætte et lag krydsfiner op, og derpå epdm-bånd og så eternit?

Og så selvfølgelig... lyder det som om der er noget jeg ikke lige har tænkt på, i denne sammenhæng? 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ingen kommentarer?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej.

Når jeg høre build-up tag så ser jeg for mig at stern og vindskede fortsætter rundt huset. Der hvor det er spærenderne som de nuværende brætter sidder på, er du nok nødt til at ha et andet underlag, da eternitten nok ikke kan holde fra spær til spær. det betyder så at det sternblik som går ud over brætterne skal flyttes ved nylægning af tag.Om du også skal ha ekstra underlag hvor sternen går langs med spærene vil komme an på hordan det er lavet nu. Hvorfor vil du ha eternit? Måske et par billeder.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Tak for kommentarerne

Jep, der er stern hele vejen rundt (3 sider, da det støder op til anden bygning)

Jeg har talt med Cembrit, som gav en idé om at sætte to forskallingsbrædder vandret med lidt luft imellem, og så sætte eternit fast på disse. Dette for at skabe ventilation bag eternit.

Valget af eternit er for at have mindst mulig vedligehold...

Jeg skal nok få taget et for, det forklarer nok bedst:-)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja hvis forskalling + eternit ikke bliver tykkere end de gamle brætter så skulle det jo kunne fungere.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det lyder som en rigtig god løsning. Du skal nok lave det ens uanset om der er spær ender eller ej.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis