udendørs lysstyring

jeg har bygget nyt hus, og har fået trukket diverse udendørskabler til tavlen.

Her er hvordan jeg gerne vil have min løsning.


Har overvejet en skumringsføler, således at lyset kan tænde automatisk når det bliver mørkt (kabel er trukket), men skal så slukke fx kl. 24

Herefter skal 2 PIR sensorer udenfor tage over, dvs de skal tænde lyset ved bevægelse, indtil morgenen :-)

Jeg skal samtidigt kunne tænde lyset manuelt indenfor - spm. er hvornår jeg egentligt vil have brug for det med ovenstående opsætning - men har lavet kontakt og ført til tavle - det skal være efter midnat.


Kan ovenstående lade sig gøre, og hvilke "stumper" skal man bruge. Jeg har PIR sensorer monteret... og kabler trukket - og så ikke mere... 

gode anbefalinger på nedgravningsspot modtages også gerne, vil gerne have nogen med smal lysspredning, altså 15-18 grader...


pft



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal tilslutte skumringsrelæet parallelt over din to PIR, så skumringsrelæet overstyrer disse. Tændledningen fra skumringsrelæet, som bruges til at overstyre dine to PIR køres igennem NO kontaktsættet på et ugeur, således ugeuret kan afbryde denne forbindelse fra kl. 24.  

Dine to PIR er i praksis altid aktive, men de har også indbygget en lysfølsomhed, så de ikke aktiveres i dagslys  

Din manuelle afbryder monteres hen over dine PIR, så den overstyrer disse. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Velkommen på LDS

du skal have et kontaktur i tavlen, som tændledningen fra skumringsrelæ går igennem.  ( kan også være fase til skumringsrelæ der kommer fra uret ) Uret skal så holde denne del slukket fra f.eks. 2400 - 0600 

Den tændledning der kommer ud af denne kombination sættes så sammen med tændledning fra Pir sensorer - din kontakt og så hen til lamper.

Så tænder lamper fra tusmørke til 2400 og igen fra 0600 til det bliver lyst. Om dagen vil dine PIR sensorer ikke tænde, og om aftenen er der jo allerede tændt i forvejen. Kontakten kan så tænde på alle tider af døgnet.

Måske findes der skumringsrelæ med ur.

Eneste problem er at du måske glemmer at lyset er blevet tændt kl. 0900 så vil det være tændt hele natten. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har et system der ligner dit. Jeg har en almindelig bevægelsessensor siddende ude ved skel, vendende ind i min indkørsel. Den tænder lys når vi kommer sent hjem. 

Skumringsrelæet tænder lyset når det bliver mørkt, og slukker når det bliver lyst. Jeg gider dog ikke have lyset tændt unødigt, så det slukker med ur kl. 21 - så kommer der alligevel ingen gæster, og skulle de alligevel komme, så tænder sensoren i indkørslen. Uret tænder igen for lyset kl. 07 - inden vi skal på arbejde. 

Skal vi ud efter kl. 21 - f.eks. sende vore gæster hjem tændes blot for den manuelle afbryder.

Jeg har trukket 5-leder kabel hele vejen. Der er konstant fase på brun leder, og blå er nul. Lamper er tilsluttet blå og sort leder. Manuel afbryder til konstant lys er tilkoblet brun og sort leder. Bevægelsessensor i indkørsel er tilkoblet blå eg brun, og udgangsklemmen er forbundet til sort leder. Skumringsrelæ og ur er tilsluttet brun og blå leder. Udgangsklemmen fra skumringsrelæet er forbundet med skifterelæet i uret, og tilkoblet sort leder.

Jeg kender ikke dine Pir-sensorer, men for at det virker efter hensigten skal de have et vist "efterløb" før de slukker.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis