tredelt lanterne med ankerlys

Hej allesammen 

Jeg har fundet en lanterne på dba og er i tvivl om hvordan den skal monteres, en tredelt toplanterne med ankerlys. Min tvivl ligger i kablerne som kan det kan ses på billedet er der tre ledninger og de skal bruges til de to dioder. Skal der ikke bruges to ledninger per diode/lanterne? Eller sider de i en form for paralel forbindelse ? 

Håber i kan kaste lidt lys og tak på forhånd

David

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er sikkert en fælles stelforbindelse. Dernæst en ledning til ankerlanternen og en ledning til selve den tredelte lanterne, så det ser rigtigt ud.

Søren O

Der var lige et nyt udtryk, hvad vil det sige at det er en fælles stelforbindelse? Jeg er stadig en del grøn men generelt skal der jo være to ledninger en plus og minus pol eller er det det som stelforbindelselsen gør at den går ind som en fælles plus eller minus pol??

Der menes fælles minus, og så en plus til de rød/grønne lanternerne, samt en plus til ankerlanternerne.

Vi prøver igen, i morgen --

Stelforbindelsen er normalt minus. Den forbindes (i gamle biler) til stel, som så er tilsluttet minuspolen på batteriet. I f.eks. en båd, hvor skroget normalt ikke er af metal, skal stelforbindelsen laves som en ledning, hvor de enkelte forbrugssteder så kan kobles på. Det kan spare mange m. ledning når det kun er nødvendigt med een leder fra afbryder til forbrugssted. Stelledningen fra det enkelte forbrugssted skal således blot tilsluttes ved den fælles stelledning - i princippet en ledning som går hele vejen rundt langs skibets "ydervæg".

Tag f.eks. to stk 12 v lamper. Du tager den ene ledning fra hver lampe og tilslutter dem begge til dit batteris minuspol. Fra pluspolen forbindes en ledning til en sikring. På den anden side af din sikring forbindes 2 ledninger til hver sin afbryder. Afbryderne forbindes nu med den anden ledning fra dine lamper - een afbryder til een lampe. Nu kan du tænde og slukke lamperne hver for sig.

Hvis der er langt fra dit batteri til dine lamper, kan du spare ledning ved at bruge en fælles "stelledning" - ovenstående tilfælde ved at nøjes med een ledning fra din minuspol og helt hen til din første lampe. Den anden lampes stel tilsluttes så ved første lampes stel.

Søren O

men for at jeg tænde de to lanterne uafhængigt af hinanden så skal jeg vel stadig have en minus pol til hver lanterne da man ellers ikke kan tilslutte dem til el-tavlen, så skal man på en måde have lavet den fælles minus til to (der er vel en slags smart splitter/omformer eller lign.  på nettet man kan købe som deler minuspolen i to, ??)

Annonce

Du har bare tilsluttet din minus konstant, så tænder du for de 2x plus for at tænde lanternerne.

Vi prøver igen, i morgen --

ahh okey noget enklere hehe tak for hjælpen 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis