Indstilling af radiator ventil? Hvad skal jeg stille den på?

Hej alle,

Er lige i gang med en gennemgang af alle radiatorer i huset, efter at jeg lige har haft et kald til en VVS; fordi vores nye radiator ikke blev varm nok, når jeg eksempelvis skruet den op på 3-4-5 på termostaten - Jeg blev forklaret at jeg skulle pille termostaten af, og indstille ventilen inde bagved. Til 2-3 stykker alt efter hvad der var bedst, MEN. Alle de andre radiatorer vi har i huset, har samme termostarter og de står alle på N, altså fuld skrue.. Er det dumt? Hvad er det mest optimale at indstille ventilerne til?.

Er det N? Og så bare indstille den på termostaten som jeg lyster? Og er det korrekt forstået at det varme vand der løber ud igennem røret igen ved at radiatoren bliver helt varm, er spildt? For den nye radiator var indstillet til KUN at blive varm i toppen, og altså ikke hele radiatoren, som i mine ører lyder helt tåbe ligt. Hvad skal man bruge radiator til hvor kun toppen bliver varm?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Før der kan svares på dette er det nødvendigt at vide hvilke termostater du har og endnu vigtigere hvilken varmesystem.

Er det direkte eller indirekte fjernvarme. Er det eget fyr piller / gas / olie / jordvarme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du udnytter varmen mest effektivt, hvis vand der forlader radiatoren / konvektoren har rumtemperatur. 

Et varmeanlæg skal være i hydraulisk balance. Hver eneste radiator skal have så meget vand som han har behov for - også den sidste radiator på strengen. Det indstiller man ved de fleste parcelhusanlæg ved radiatorventilens forindstilling. At skrue op for pumpen - er "går den så går den" - effektivt er andet.

For mere skal vi have at vide hvad varmekilden er - om det er et 1-strengs eller 2-strengsanlæg...
Hvordan reguleres fremløbstemperatur? osv.  

 



Mjølners første sætning gælder ved direkte fjernvarme, og delvis ved kondenserende gasfyr. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er fjernvarme. Og nogle nyere Danfoss termostater, mere ved jeg ikke.

Der har tidligere været gasfyr her i huset, som nu så er fjernvarme, jeg gætter på at ventilerne er indstillet udfra at der var gasfyr, så de skal vel skrues ned?

Så er det lidt vigtigt om det er direkte eller indirekte fjernvarme. Har der tidligere siddet et gasfyr, sidder der sikkert en varmeveksler, cirkulationspumpe m.m.på det sted. Så er det indirekte fjernvame. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det er korrekt, der er en varmevandsbeholder i huset (ved ikke om sådan en har et andet navn)

Det elmanden mener, er om fjernvarmen løber direkte i dine radiatorer, eller om fjernvarmen bliver overført (via veksler) til dit eget varmeanlæg. Men ellers så er det min mening at du har nogle radiatorer, og noget vand med en given fremløbstemperatur, så hvis du sætter dine termostater (de store hvide håndtag)  til den temperatur du ønsker så får du det med mindst mulig varmeforbrug. Hvis du drosler ned på de indvendige hjul så vil det bevirke at varmen kommer langsommere ved ændring af udetemp, og du spare en brøkdel. Drosler du for meget så bliver der aldrig så varmt som du ønsker, når det er rigtig koldt.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Din varmtvandsbeholder bruges kun til at opvarme dit brugsvand. Sidder der en varmeveksler (en "firkantet" enhed med fire rør tilsluttet) mellem din fjernvarmeforsyning og dine radiatorer + cirkulationspumpe og trykekspensionsbeholder?

Dine radiatorer fungerer mest energiøkonomisk hvis afgangstemperaturen er ens for alle radiatorer. Derfor skal forudstillingen sikre at der er droslet ned for de små radiatorer, mens der er helt åbnet ved den største radiator.


Søren O

Det gælder jo om at få den gode komfort, til mindst mulig penge. Når du har fjernvarme skal du helst afkøle vandet så meget som muligt. Altså få din retur temperatur så langt ned som muligt. Det gælder især i områder hvor der afregnes i m3 alene. Afregnes der i Mwh (mega watt timer ) så er det knap så vigtig, men varmeværket kan dog komme med ekstra regning hvis der ikke afkøles ordentlig. 

Så du skal indstille som anvist, men igennem hele vinteren holde øje med retur temperatur på fjernvarmen. Det kan jo f.eks. godt være varm vands beholder der giver den højere retur temperatur. 

Kunne du tage et billede af din "teknik skab" og lægge op her, så er der nogen der kan forklare dig hvad du skal holde øje med. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hvis dine radiator er store nok. du meget sjælen over indstilling 3 på ventilen, alt efter dif. tryk, hvilken ventil type du har af Danfoss, og hvor store dine radiator er i watt, kontra energibehov. så du skal nok have stil alle sammen ned fra N til 3 til mellem størrelse radiator, og igen efter hvilken afkøling du vil have over radiatoren.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis