Må jeg selv udskifte vandrør?

Må jeg selv gå igang med at udskifte vandrør osv. Har et stoppet afløb men er ikke klar over om der skal en autoriseret til at fikse det. 



BenjaminSpeedtsberg
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Både vandrør og afløb er autoriserede fag, VVS, så nej det må du ikke. 


fase

Stoppet afløb = kloak    hvor er det stoppet? måske kan du bare rense det.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg kan ikke se hvor henne det er stoppet. Men ja, stoppet afløb. Umiddelbart fra toilettet.

Synes også det vil være træls, hvis jeg skal til at grave op for at se problemet. 

Var lige inde og undersøge om der findes andre metoder end at grave op. Fandt bl.a. denne løsning: https://lmj.dk/tv-inspektion/ 

Nogle der har haft nogle ude og lave sådanne opgaver før? 



BenjaminSpeedtsberg

Der er mange løsningsforslag  før opgravning.

Er det et enkelt toilet en gang imellem kan man ofte tage en hel spand vand og KYLE den ned i kummen. Det kan foråsage sådan et chok at det løsner sig  Derefter må man indskærpe ikke at bruge meget papir eller lade bind m.m. gå i toilettet. Efter nogle problemer på kontorets dametoilet på mit arbejde "truede " jeg med at opsætte kamera Det har hjulpet siden. 

Ellers er der firmaer med slamsuger og spulerens. Mange af dem har også kamera udstyr. 

Hvis du har udvidet rørskade forsikring skal de måske ind over hvis det er en rørskade. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

at skifte rør og grave op  ved et stoppet toilet svarer ca. til at skyde en gråspurv med en atombombe !!!!! måske skal der blot spules ud det kan en slamsuger klare 

Annonce

Tak for svar. 

Prøver at smide en masse vand i kummen, så håber jeg at det kan skubbe tilstopningen løs. (Hvis det så blot er det) 

Ved der ikke er meget hæld på kloaknettet, så det kunne godt være en tilstopning af toilet papir. 

Bind, vådservietter osv bliver smidt i en skraldespand, men ellers tak for tippet.  


BenjaminSpeedtsberg

Husk det skal komme som et chok. Og du kan risikere et sprøjt op på dig   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Først løser du proppen mekanisk med en manuel dreven spiral - hvis håndkraft ikke er nok (eller kablet for kort) så lej en motordreven. Derefter varmt sæbevand. Det kan du gøre selv.

I gamle dage lød det i magasin over alle højtalere "999 - 56 til 366" -
Det lyder lidt mindre farligt end "VVS-Viceværten skal straks komme til toiletterne på etage 3 blok 6, det 6. lokum løber over"

Jeg fik spulet alle vores afløbsledninger i terræn og filmet dem her i foråret. Så vidste jeg hvor den var galt. Det er ikke billigt, men en nødvendighed, når lorterørene er 86 år gamle. Vi forladt rotteredde og proppede nogle blinde ender. 


Okay, så det skal nærmest kastes ned i toilettet går jeg ud fra. Så må man jo blive våd, det er værd at prøve.!


Det lyder mere teknisk det du beskriver Mjølner. Kan være jeg bliver nødt til at have fat i en kloakmester, hvis det når så vidt..


BenjaminSpeedtsberg

Ved små tilstopninger er toiletbørsten ofte nok. Når vandet står halvt op i kummen, så "skub" det ud med børsten. 


Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også