Ødelagte rygningsplader på taget (eternittag fra 70erne)

Hej kære brugere! 

Jeg har et ældre asbest eternittag som er helt udmærket, men rygningspladerne er ødelagte. Mit spørgsmål er hvilke rygningsplader kan bruges til sådan et eternittag fra 70erne? Har kigget lidt på disse https://lavpristrae.dk/cembrit-tilbehor/671-cembrit-vinkelrygning-24cm-flig-sort.html?gclid=EAIaIQobChMI2PG38Kao1wIVyoKyCh19ZgwVEAQYASABEgJ-_fD_BwE 

Nogle som har erfaringer med ødelagte rygningsplader på et ældre eternittag? Og kan de ovennævnte cembrit plader skrues på sådan et tag? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kan de godt. Du skal naturligvis bestille den rigtige vinkel. Og det er faktisk ikke selve rygnings pladens vinkel de er benævnt efter, det er tagets vinkel. Altså man måler vinkelen ved tagfoden, hvor meget taget rejser sig i forhold til vandret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nede i venstre ende på billedet 

Den del til venstre som ikke er plan med resten er til overlæg. Så de skal bare skrues på som de gamle.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hvad betyder overlæg ift. hvordan de skal ligges? Har du nogle billed eksempler på hvordan de skal ligges? Og kan de skrues direkte ned som de nuværende også er? Jeg skal tættende med skumklods.

Annonce

Ja de kan skrues som de gamle og ja der skal skumklodser i de skal sidde oven for skruen. 

Her kan du se overlæg skrue og skumklode som er vokset til i mos.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Super! Så skumklodsen skal limes på til at start med? Eller kan de sættes i fra tagloftet? Eller? Og tænker hvis jeg ligger dem sådan vil enden på taget så ikke have et "overlæg" hvorimod den anden ende er plan?

Det skal ikke være indviklet så skumklodser lægges bare, og så kommer de i klemme når det bliver skruet fast. Er det blæsevejr kan man naturligvis støtte dem under montagen med en lille klat silicone eller montagelim tæt på hver ende. Ønsker man udluftning i tagrummet er det godt med den type som har det.

I den ende man starter kan man med fordel skære overlægs vulsten af, med en vinkelsliber.

Du skal bore for i både rygningsplader og igennem de gamle tagplader, da det er "umulig" at ramme de gamle huller. Skulle du ramme lidt for højt oppe eller nede så prøv om skruen ikke kan nå lægten ved at sidde skrå. Det er langt bedre end at have en hul der ikke er skrue i. Brug en 9 -10 mm  metalbor hvis det er de gamle skruer der skal genbruges. Køber du nye skrue er de vist lidt tyndere og og man kan gå ned i borestørrelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svaret! Ville du bruge rygningsbånd eller skumklodser på et eternittag uden undertag?

Jeg ville den type der har udluftning af tagrummet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis