Hvilken maling - forskellige maling per lag

Hej derude,

Jeg er totalt ny på maler-området og mangler et par gode råd :)

Jeg skal male DIY og håber at gøre det så billigt som muligt men samtidig vil jeg gerne betale for kvalitet hvis det er rådet! Har en ide om at billig maling ikke er en god ide men tænker også at der måske findes løsninger i mellemprisleje som ikke er værst..?


Lidt om lejligheden:

Lejligheden er lys (4. sal), i fin stand, ingen ryge'skader' og én af væggene har et lag tapet som jeg maler ovenpå. Planen er at male i to lag i en hvid mat farve.

Mine spørgsmål:

  1. Kan jeg bruge forskellig maling til de 2 lag (billig til inderste og luksus til yderste lag) eller er det en dårlig ide (hvis ja, hvorfor)?
  2. Hvilken nuance af hvid skal jeg vælge? Jeg vil gerne have hvide vægge (ikke æg/creme) men har hørt at man skal vælge den næsthvideste da det visuelt ser renere ud?
  3. Bør malingen være vaskbar?
  4. Hvad er forskel på akryl og ikke akryl?
  5. Findes der en god maling tilsvarende Dyrup's 'Mat og Vaskbar 5' i et lidt lavere pris-leje men hvor man ikke betaler for navnet?


Er godt klar over jeg har mange spørgsmål så I skal selvfølgelig bare svare på dem I gider, så krydser jeg fingre for der er nogen der kan hjælpe :)


Tusind tusind mange tak på forhånd! Det sætter jeg stor pris på.


Mette - den grønne lejlighedsejer
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Første råd,køb en kvalitetsmaling,så undgår du muligvis at skulle male to gange,altså hvis der ikke er ekstreme farver på væggene,men hvis,kan du bruge en grunder,eller en "lidt"billigere maling.Vaskbar bruger man som regel,hvor der er risiko for afsmitninger,(børn-køkken).Akryl er er vandbaseret,og er absolut at foretrække.Malingens pris og kvalitet hænger normalt sammen,jeg er nu aldrig gået på kompromis.Vigtigt er også,at man dækker godt af,og maler "vådt i vådt",og har godt med lys.Med hensyn til farven skal du vælge en ren hvid.Med hensyn til maleruller,har jeg de bedste erfaringer med "Spekter".God fornøjelse !


bh

Hej Optisana,

Tusind tak for rådene - det er en kæmpe hjælpe!!

Jeg har også hørt at jeg ikke nødvendigvis behøver vaske væggene ned inden maling? Der har hverken været røg eller mados. Hvad tænker du om det?

Mange hilsner,

Mette


Mette - den grønne lejlighedsejer

Hvis der hverken er nikotin eller andet,er det ikke nøvendigt at  vaske væggene.Du kan evt.gå ind på Yuotube,der er også et par fif.


bh

Igen, tusind tak for hjælpen


Mette - den grønne lejlighedsejer

Personligt bruger jeg Yunik maling - Typisk i glans 10 for at sikre vaskbarhed mv. (også er det nemmere at få den til at dække).

Yunik (og deres "søster-brands" PP-mester maling & sigmatex) er lavet af den samme koncern som laver flügger (det bliver fremstillet på samme fabrik). Men produksortimentet er skarpere end flugger (ikke så meget special maling ala lav glans men vaskbar) og det samme gælder så prisen. Yunik sælges bredt hos mange forhandlere og er målrettet privatkunder, mens PP-mester maling (som vist basalt set er samme indhold med en anden farve på bøtten) sælges en-gro til prof. Sigmatex har vist så lidt mere "teknisk" maling. Sigmatex 5 er nok det tætteste bud på en Dyrup 5'er vaskbar i et andet mærke.

Hvis du tager den slags brands ville jeg ikke være bange for at gå væk fra flüuger/dyrup. Men du skal under ingen omstændigheder købe det billigst mulige ala harald nyborg eller røverkøbs slagtilbud.

Samtidig ville jeg altid male 2 gange med den samme maling. Den hvide farve er ikke helt ens mellem mærkerne, så du risikere skjolder og skygger hvis du forsøger at spare penge der. Det er iøvrigt også svaret på hvilken farve du skal vælge - de fleste farvehandlere sælger dig ikke en helt hvid maling. Hvis du beder om hvid får du en som er knækket en lille smule for at få den til at dække. Spandene med "ren" hvid bruges til toning i andre farver.

Desuden ville jeg altid vaske ned (bare hurtigt med klud) for at fjerne støv, skidt mv. Den slags sætter sig i ruller, laver klumper mv.

Endelig er der stor forskel på akryl og alkyd og du skal male med akryl. Alkyd har oliekomponenter i sig og bruges udendørs samt til vindueslysninger og andet med højt slid. 


Ask
Annonce

Nu skal vi jo heller ikke gøre det en videnskab,og forvirre mettma.Lad være at vaske væggen,støvsug den om nødvendigt.Køb en RAL 9010,f.eks.Silver,jeg bruger den selv,den dækker ved første gang,hvis du kan undgå"helligdage".Jeg har været maler i 18 år,og altid brugt den fremgangsmåde til den slags vægge som du beskriver.


bh

Hej begge,

Først - igen tusind tak for svar - det er virkelig en kæmpe hjælp. Er helt alene om flytningen så det er dejligt at have nogen at spørg til råds!

Jeg sidder og kigger på maling og dem jeg har overvejet er følgende:

https://decofarver.dk/shop/b-j-5-490p.html

https://decofarver.dk/shop/b-j-acryl-2057p.html

https://malinglageret.dk/sigma-coat...r-241.html

Tror I de ville være fine at benytte?

Og i så fald ville jeg skulle vælge 'hvid', 'modehvid',  eller en af de andre valg (se billederne nedenfor)? 

Synes det er lidt svært, men håber I kan hjælpe.


Mange hilsner Mette


Mette - den grønne lejlighedsejer

Tror alt den maling vil virke fint til dit behov. - Men i forhold til farven vil jeg anbefale dig at købe det hos en farvehandler (altså en fysisk butik). Der har de et farvekort, hvor du kan se farverne i virkeligheden (gengivelsen på en computerskærm er oftest forkert) - Det handler mest om at du vælger den hvide farve du bedst kan lide - det er jo dig som skal se på den.


Ask

Hej Ask,

Ja det giver rigtig god mening   

Tusind tak - smutter forbi farvehandleren imorgen og træffer en beslutning.

Igen, tak - Mette


Mette - den grønne lejlighedsejer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også