Forfradåser i loft

Det er jo gennemdiskuteret her på lds, at LK's forfradåser ikke må monteres med lampeudtag, hvis de sidder i loftet - og at begrundelsen er, at en tung lampe vil kunne rive dåsen ud af loftet.

Nu ser jeg, at Wexøe har en dåse

https://www.greenline.dk/k/elartikler/afbrydermateriel-div/afbrydermateriel-diverse/p/wexoe-lampeudtag

som skulle være godkendt til at sidde i loft med det tilhørende lampeudtag.

Så vidt jeg kan se, er denne dåse hverken værre eller bedre til holde sig fast i et f.eks. gipsloft end LK's.

Er der nogen, der ved hvorfor den er lovlig i modsætning til LK's?

Når jeg spørger, er det fordi jeg inden så længe skal have lavet et elsyn, og som i så mange andre huse har jeg en hel del forfradåser i loftet, hvor der sidder lette lamper. Det vil simpelt at skifte dem ud med Wexøe-dåser, mens det vil være et større projekt at skifte dem ud med PL-dåser.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man skal følge fabrikantens anvisning.

FUGA forfradåser er godkendt til montering i pladelofter. Hvis man montere rosetmateriel ryger godkendelsen og installationen bliver ulovligt. 

Euro dåsen er godkendt til rosetmateriel i loftet. Så det ville være en fin løsning hvis det skal være lovligt.

Nu er det blot nysgerrighed: så vidt jeg kan se, er fastgørelsen af eurodåsen i pladen praktisk taget identisk med fastgørelsen af LK's. Ved nogen, hvad årsagen er til at eurodåsen kan tåle et træk på 25 kg, mens LK's ikke kan?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Tror forskellen er måden indsatsen skrues fast i dåsen - ikke måden dåsen sidder fast i loftet.


Det er er vist også noget med den temperatur de forskellige dåser er godkendt ved, en.pl dåse er vist nok godkendt til anderledes end en forfra dåse. Men er ikke helt sikker.


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Prøver lige at genoplive dette opslag. Kan EU dåsen også monteres godkendt forfra i troldtekt? Jeg har lavet en test og det virker solidt og stærkt. Leverandøren, Greenline, siger at det kan man godt. 

eliteMario
Annonce
Jeg ville nok ligge en tynd plade bag, så dåsens kløer ikke griber direkte i troldtekt, som ikke er super stabilt. Bare en smal ring, så trykket fordeles over større overflade.
jenshøj skrev den 02-10-2020 13:51:43

Jeg ville nok ligge en tynd plade bag, så dåsens kløer ikke griber direkte i troldtekt, som ikke er super stabilt. Bare en smal ring, så trykket fordeles over større overflade.

 Det kunne bestemt styrke det yderligere men er det lovligt til lampested? 


eliteMario
Du må godt bruge dåsen i loft til lampeudtag under forudsætning af at den sidder forsvarligt fast. Forsvarligt er nok et skøn - jeg ville som sagt sikre den ekstra når nu det er troldtekt.
Jeg har ingen erfaring med dåsen i praksis, men har set flere troldtekt plader, som er ødelagt af indbygningsspot, som i princippet monteres på samme måde.
jenshøj skrev den 02-10-2020 14:30:29

Du må godt bruge dåsen i loft til lampeudtag under forudsætning af at den sidder forsvarligt fast. Forsvarligt er nok et skøn - jeg ville som sagt sikre den ekstra når nu det er troldtekt.

 Det lyder som en plan. Jeg synes i hvert fald at det er en stor fordel med forfra montage fremfor at bruge pldåser og skulle få det til at passe.


eliteMario
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis