Hvad kalder man denne type gulvvarme?

Jeg er ved at skifte termostater i hele huset og vil lige sikre mig, at jeg ikke køber en forkert type til de to steder, hvor der er gulvvarme i huset, som er fra 70'erne. Det er så vidt jeg kan se helt almindelige termostater. Er det den rigtige type til denne type gulvvarme? På forhånd tak for hjælpen.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er en returvands termostat, så lidt speciel er den..


Vi prøver igen, i morgen --

For mig at se er termostatventilen tilsluttet fremløbet til radiatoren på det øverste billede. På nederste billede ser det ud som om der er fjernet en radiator (samme rørføring som på det øverste billede). Prøv at føle temperaturen på rørene til ind- og udløb på radiatoren på øverste billede. Jeg er næsten sikker på at røret med termostaten er varmere end røret i afgangen fra radiatoren.

Hvis det er tilfældet, er det almindelige radiatortermostater du har siddende.


Søren O

I bund og grund vil jeg bare gerne finde ud af, om der skal sidde almindelige eller returløbstermostater på gulvvarmen. Aktuelt sidder der så vidt jeg kan se almindelige termostater derpå, men sådan var det, da jeg flyttede ind i huset - jeg ved ikke, om det er det rigtige.

I.f.t. det øverste billede, så er røret med termostaten varmt, mens røret helt til højre i den anden side af radiatoren er helt koldt. Radiatoren er nemlig slukket, fordi gulvvarmen varmer rummet op. At røret til venstre er varmt, betyder det så, at gulvvarmen skal reguleres af en helt almindelig termostat, som regulerer temperaturen efter lufttemperaturen?

I.f.t. det nederste billede kan jeg ikke mærke mig frem til, om vandet løber den ene eller anden vej - rørene føles lige varme. Hvordan kan jeg finder jeg ud af, hvilken termostat der er rigtig hertil?

Så fik jeg taget et billede. Ja - røret, der går ud af radiatoren nederst til højre, er helt koldt, fordi radiatoren jo er slukket. Det er kun gulvvarmen, der er tændt.

Det er helt sikkert almindelige termostatventiler du har, og det vil være udmærket til at regulere temperaturen.


Søren O

Ok, tak for svar. Og betyder det også, at almindelige termostater er det RIGTIGE at bruge i disse tilfælde? Det er egentlig det vigtigste for mig at vide.

Den termostat, du har vist på det sidste billede, er en almindelig termostat, som du umiddelbart kan skifte ud med en anden. Men virker den ikke?


fase

Når man skriver almindelig termostat betyder det at den måler på lufttemperaturen. Ofte brugte man en returtermostat fordi den regulerede gulvets temperatur. Men den kan jo som navnet siger kun sidde på retur ledningen, og den ser ikke ud til at være ført op i dit tilfælde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis