Udskiftning af samtlige vinduer i et 70'er typehus (Conta hus)

Hej kære brugere. 

Jeg skal til at skifte samtlige vinduer i et 70'er typehus (Conta hus), hvor husets vinduer på den ene side er bærende. Jeg vil i den forbindelse høre om der nogle som har erfaringer med dette, og hvordan resultet bliver flotteste. Tak! 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vinduer er ikke bærende. Få leverandøren til at måle op. Når du har modtaget de nye, så kontroller målene svarer til dit hus. Vinduer hænger typisk i karmskruer - 2 i hver side. Pil alle lister og fuger af og skær skruerne over med ebn bajonetsav. Måske er der et eller to søm i overarmen. Ud med vinduet og i med det nye efter opklodsning. 

Det, at du tror de er bærende, er fordi du ingen stolper ser. Typisk står der et damprør mellem to af dem bag en beklædning.



 

Jeg fik for nogle år siden udskiftet en facade, hvor vinduerne var bærende på den måde, at de bærende punkter var, hvor to vinduer var sat sammen. Kun på den måde er vinduespartierne bærende. Det fungerer fint.


fase

Så i ser ikke noget bærende her ift vinduerne? 

Uden at vide mere end hvad jeg kan se på foto'et så ser jeg at vinduerne er bærende ift det S. Fabrin og jeg skriver. Eller også er det damprør som uldahl beskriver. Der er en af delene.

Nye vinduer mener jeg ikke kan ikke bruges som bærende elementer som de gamle vinduer er brugt. Der skal en anden form for bæring til når du isætter nye vinduer, eksempelvis i form af damprør til at holde remmen. Lige nu ser det ud til at remmen ligger af på vinduerne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
T.S skrev den 05-11-2017 09:11:06

Så i ser ikke noget bærende her ift vinduerne? 

 Jo vinduespartierne er bærende, formentlig hvor to vinduer mødes. Men du kan selv se, om der er en større afstand mellem to vinduer. Er der steder med større afstand, må der også være en beklædning, som kan dække over f.eks. et damprør, der tjener til understøtning af taget.


fase

Hvis der står lodrette stolper tilbage efter vinduerne er pillet ud, er vinduerne ikke bærende.

Hvis stolperne derimod er en del af rammen, dvs glasset er listet fast til disse stolper direkte, skal du lige have en fagmand til at kigge på det. Det kunne måske være en konsulent fra vinduesfirmaet, som gratis kunne finde en løsning mod at sælge nogle vinduer f eks.

Men ellers en bygnings konstruktør eller ingeniør.


Elektronikteknikeren

Tak for info! 

Jeg husker da at vinduerne dengang normalt blot blev skruet fast i remmen og de var ikke bærende for der var luft under vinduerne som blev stoppet til med "værk" og derefter fuget.

Men noget skal jo holde de 5-6 meter rem og tag oppe. Hvis ikke vinduer, så damprør.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis