Reperationsmørtel eller Kalkmørtel?

Hej kære brugere! 

Jeg har et enkelt spørgsmål, hvad er forskellen på reperationsmørtel og kalkmørtel? Jeg står i en situation, hvor jeg har brugt reperationsmørtel imellem vinduerne og mureværket som "mørtelfuge" men kan nu læse jeg nok skulle have brugt kalkmørtel hvad er jeres erfaringer? Tak!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Reperationsmørtel er typisk et beton produkt der er fiberforstærket og tilsat noget plastik så den kan bruges i tynde lag. Produktet er meget stærkt men ikke videre fleksibelt. 

Kalkmørtel bruger hydraulisk kalk istedet for cement, den er ikke ligeså stærk/hård som cementpuds men tilgengæld meget mere fleksibel. Derfor anvendes den ofte til netop den slags fuger fordi den kan tilpasse sig bedre når træet arbejder. 


For dig er der nok ikke noget du skal gøre nu, men du risikere at der er nogle år kommer en revner mellem vindue og fuge fordi træet har flyttet sig. Når det sker kan du så vælge mellem at lægge noget byggefuge udenpå eller fræse ud og erstatte med Kalkmørtel, gerne armeret med fæhår 


Ask

Skal du skifte vinduer snart så er der ingen grund til at lave om på fugen nu. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo for der desværre røget vand under vinduerne, og det gået udover spånepladerne i væggene så der faktisk er kommet vandskade. Derfor fuger jeg, så der ikke kommer mere vand ind. Tænker at skifte spånepladerne når konstruktionen bag vinduet er tørt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis